Vasamuseet i vinterskrud Foto: Anneli Karlsson, SMM

Vasamuseet koras till Stockholmarnas favoritmuseum 2018

Årets upplaga av Evimetrix undersökning "Stockholmarnas favoritmuseum” är klar och i år blev det Vasamuseet som vann. Totalt sett var tätstriden oerhört jämn och endast två tiondels NKI-betyg skiljde Vasamuseet från tvåan, Skansen. Vasamuseet vann också kategorierna bästa utställningar och bästa personalen. Detta och mer framgår av resultaten när drygt 1 500 Stockholmare värderar 38 museer i länet.

– Jag vill verkligen tacka stockholmarna som gett Vasamuseet så fina omdömen. Det här gör oss sporrade att fortsätta arbeta för att ge alla våra besökare ett personligt bemötande och en minnesvärd upplevelse, säger Lisa Månsson, Vasamuseets chef.

– Utmärkelsen den bästa personalen gör mig särskilt stolt och glad. Vår personal är generösa med sin kunskap och berättar dagligen historien om Vasa på ett engagerande sätt. Vi är måna om att alla våra besökare ska få en minnesvärd upplevelse när de besöker Vasamuseet och de här utmärkelserna är kvitton på att vi har lyckats, fortsätter hon.

Personalen är en starkt bidragande orsak till att besökarna blir nöjda med sitt museum, men allra starkast är utställningarna och att det är en trivsam miljö. Vasamuseet vann också i kategorin bästa utställningar men trivsammast miljö återfinns hos Artipelag. Att museet är barnvänligt är också en viktig orsak till att museet bli omtyckt och här var det Tom Tits Experiment som drog det längsta strået. Samtliga vinnare presenteras i tabellen nedan.

Fotografiska fortsätter att vara omtyckta för sin restaurang och det museum som utvecklat sin nöjdhet mest under året blev Abba the Museum. Evimetrix väger också samman nöjda kunder med museets kännedom för att få en varumärkesstyrka och starkast här blev Skansen.

- Förutom att undersökningen ger möjlighet för museerna att jämföra sig med varandra så ger undersökningen också möjlighet för det enskilda museet att se vad stockholmarna uppfattar som dess styrkor och svagheter – säger Evimetrix VD, Alf Brydolf-Berg.

Fakta om undersökningen:

Undersökningen genomfördes mellan vecka 3 och 5, 2018, i Userneeds internetpanel.

Drygt 2 300 respondenter har tagit del av inbjudan och drygt 1 500 har besvarat enkäten. Alla har fått uttala sig om hur ofta man besöker vart och ett av de 38 undersökta museerna och de man besöker har man sedan fått fördjupande frågor om. Totalt säger sig Stockholmaren besöka 2,4 olika museer på ett år (en äldre man från Lidingö säger sig ha besökt alla utom ett av museerna under det sista året). Mätningen täcker in allmänheten, över 18 år som är bosatta i Stockholms län.

Regioner

Evimetrix arbetar med kund-, kvalitets-, varumärkes- och medarbetarundersökningar i flera branscher och sektorer.

Evimetrix undersökningar bidrar till att öka nöjdheten och lojaliteten bland våra uppdragsgivares kunder. Vi har en särskild expertkunskap om fastighets- och samhällsbyggnadssektorn och vet vilka kvaliteter som bidrar till ökade kundvärden, högre lönsamhet och ökad lojalitet bland hyresgäster och medarbetare. Men vi använder också våra metoder med stor framgång inom andra branscher och sektorer.

Våra metoder är utvecklade under många år och bygger på forskning inom marknadsundersökningar. Genom våra undersökningar får du svar på hur din organisation presterar på både strategisk och operativ nivå – allt från om ni har rätt strategi för vald driftform och bemanning till hur fastighetsskötseln utförs. Du får också reda på vilka faktorer kunderna tycker är viktigast för att de ska vara nöjda, och vilka kvaliteter som påverkar nöjdheten mest. På så sätt får du också veta vad du bör prioritera i utvecklingen av din verksamhet.

Evimetrix är ett oberoende partnerägt konsultföretag som grundades 2008.

www.evimetrix.se

Alf Brydolf-Berg

Presskontakt VD Evimetrix +46 (0) 8 440 15 01
Peter Wissing

Presskontakt Projektledare Evimetrix +46 (0)8 440 15 04

Vi hjälper dig till nöjdare kunder – och bättre affärer!

Våra undersökningar bidrar till att öka nöjdheten och lojaliteten bland våra uppdragsgivares kunder. Vi har en särskild expertkunskap om fastighets- och samhällsbyggnadssektorn och vet vilka kvaliteter som bidrar till ökade kundvärden, högre lönsamhet och ökad lojalitet bland hyresgäster och medarbetare. Men vi använder också våra metoder med stor framgång inom andra branscher och sektorer.

Evimetrix är ett oberoende partnerägt konsultföretag som grundades 2008.

Evimetrix AB
Sibyllegatan 32