EWF ECO erhåller ramavtal med Uppsala Kommun

EWF ECO AB fortsätter utökningen av BigBelly i Uppsala Kommun med smarta, solcellsdrivna och komprimerande sopkärl.

Vi är stolta att få ytterligare förtroende och fortsätter nu utökningen av BigBelly i Uppsala. Det nya ramavtalet gäller under 4 år och omfattar våra smarta, solcellsdrivna och komprimerande sopkärl för avfall och återvinning. Uppsala har idag drygt 400 st smarta, kommunicerande sopkärl från BigBelly Solar och förväntas öka under 2018.

Plattformen BigBelly

Stationerna håller avfallet i tryggt förvar ifrån skadedjur och rapporterar sin fyllnadsnivå till ansvariga när stationerna behöver tömmas. Därigenom ökar produktiviteten eftersom personalen inte behöver åka ut i onödan. Förutom uppenbara fördelar som renare offentlig miljö, effektivare skräphantering, lägre kostnader och miljömässiga vinster kan sophämtningen minska.

Inga skadedjur

Genom att Bigbelly håller avfallet inneslutet bidrar systemet till att offentliga miljöer hålls renare och snyggare. Inga överfulla papperskorgar, inga synliga sopor eller skräp som blåser omkring och lockar råttor och fåglar.

Miljöbesparingar

Systemet bidrar även till minskade koldioxidutsläpp genom att minska bränsleförbrukningen och fordonsutsläppen. BigBelly skapar renare, grönare och säkrare gågator genom minskad lastbilstrafik, minskat buller och färre trafikstockningar.