Hamnområdet i Varberg

Mindre skräp i hamn tillsammans med Varberg

Går det få mindre skräp på mark med färre papperskorgar? Det visar hamnen i Varberg. Sedan sommaren 2019 finner du 5 st Bigbelly smarta soldrivna papperskorgar som håller skräpet i trygg förvar och skapar större kapacitet av skräp på samma plats som innan med hjälp modern teknologi.

Tidigare har 9 stycken traditionella 120 liters öppna papperskorgar varit utplacerade. Dessa hade en total skräpkapacitet på 1080 liter som tömdes 3 gånger om dagen, vilket resulterade till 2430 stycken tömningar under en 3-månadersperiod (01/06-2018 – 31/8-2018) då utvärderingen startade.

Året efter, samma 3-månadersperiod utfördes ett nytt test. Den här gången bytte Varberg ut de 9 stycken traditionella papperskorgarna till 5 stycken smarta soldrivna Bigbelly High Capacity med inbyggd komprimator.

Resultat med 91% färre tömningar

Mätningarna som utfördes i hamnen efter etableringen under perioden 01/06-2019 – 31/8-2019 visades ett resultat på 221 st tömningar och en insamlad mängd skräp på 76,9 kubikmeter eller 76.900 liter. Utvärderingen med de nya Bigbelly papperskorgarna visade färre tömningar med 91%, mindre skräp på mark och sist men inte minst en betydlig ökad effektivitet av resurser i verksamheten.