Studenter optimerar avfallstransporter med Bigbelly

Vi är ett gäng IT-studenter som går andra året på Chalmers i Göteborg och som en del av vår projektkurs inom det Agila arbetssättet har vi samarbetat med EWF Eco. Vi har kombinerat olika arbetssätt som är behovsanpassade för användaren samt stödja dagens befintliga arbetssätt med Bigbelly.

I vårt studieprojekt har vi skapat en webbapplikation som ger användaren flertal olika alternativ om hur de kan arbeta, exempelvis vart de åker ifrån. Baserat på Bigbellys REST API skickas datan sedan till vår applikation för att kombinera olika parameterar, och på så sätt effektivisera rutten utefter användarens behov. Denna rutt ritas sedan upp i vår applikation på en karta som utföraren kan följa via Google Maps API.

Vår målbild var att ta fram en applikation som gjorde det överskådligt att minska transporter och koldioxidutsläpp. Vår applikation tar hänsyn till flertalet anpassade åtgärder utefter en planerad rutt, baserat på inkommen data i befintligt system.

- Vi såg ett tillfälle att kunna dela värdefull data med dessa engagerade studenter på Chalmers och ge möjligheten till att driva utvecklingen framåt. Jag är otroligt imponerad över deras engagemang och deras sätt att driva projektet säger Carina Henriksson på EWF Eco.