Gå direkt till innehåll
Det digitala framtidsboendet ligger redan i Nacka, se energiförbrukningen i realtid och helt nyckelfritt öppna dörrar.

Det digitala framtidsboendet ligger redan i Nacka

- Det är glädjande att se våra låslösningar på plats och ”in action” och hur de tillsammans med våra egna och våra samarbetspartners innovationer gör vardagen enklare för både boende och fastighetsförvaltare, säger en glad Niclas Johansson, VD för Exma Säkerhetssystem AB.

Storstaden Bostad är ett företag inom fastighetsutveckling, grundat av Per Jutner - en hängiven aktör inom stads- och bostadsutveckling. Storstaden Bostad är de som byggt fastigheten Stadsporten i Nacka som nu bostadsrättföreningen BRF Stadsporten äger och förvaltar. Konceptet var redan från början en helt nyckelfri fastighet med digital förvaltning och smarta delningstjänster.

Hos BRF Stadsporten i Nacka är Exma Duo BLE installerat genom Abentor Innovation till alla lägenheter. Det ger ett helt nyckelfritt lås som styrs med mobilen. Låset är inte uppkopplat utan styrs och får all information genom mobilen. Det är en så kallat ”stand-alone” produkt. Det medför bland annat att låset inte står och kopplar upp sig mot ett nätverk hela tiden, vilket i sin tur gör att det drar mindre ström och batteriet inte behöver bytas på flera år framöver. Exma Duo fanns sedan tidigare i Exmas produktportfölj, men de låsenheter som nu sitter i BRF Stadsporten är speciellt utvecklade för att passa beställaren Abentor Innovations krav, kunden Storstadens Bostads önskemål och de boendes behov.

Genom boende applikationen kan man inte bara låsa dörren, det kommer även finnas smarta delningstjänster. De boende behöver knappt gå hemifrån alls(!): tvättskåp för kemtvätt kommer finnas i garaget, bil- och cykelpool i källaren, paketboxar i ett annat utrymme och skulle en glödlampa gå sönder så kan de boende bara springa ner i källaren och köpa en glödlampa i varuautomaten.

- Vi har fått väldigt fin respons av både installatörer och bostadsrättens styrelse i samband med låsinstallationen. Nu är förväntningarna höga på de boendes reaktioner, Per Jutner VD och grundare av Storstaden Bostad och med grundare av Abentor Innovation.

Inflyttning i Brf Stadsporten etapp 1 har redan påbörjats. Etapp 2 är planerad till Q1 2022.