Explainer förklarar tvätteriernas viktiga roll i samhället

Sveriges Tvätteriförbund tog hjälp av Explainer för att animera en film om den samhälleliga nyttan som branschen utgör. Filmen stärks av Björn Ranelids fantastiska stämma som på ett intresseväckande sätt förklarar vad T-märket innebär.

Explainer-videon om T-märket har gett Tvätteriförbundets medlemmar en möjlighet att kommunicera tvätteribranschens roll i samhället och att samtidigt sprida ett budskap kring vikten i att bedriva verksamheter med ett starkt fokus på hållbarhet.

’’Vi blev själva förvånade över hur mycket vi alla är, indirekt eller direkt, beroende av att branschen existerar och bidrar till ett fungerande samhälle. Det gjorde i sin tur att auktorissationskontrollen blev väldigt viktig, och framförallt, att det känns viktigt att framhäva det ansvar som tvätterierna tar genom att certifieras med T-märket ’’ Petter Edström, projektledare

Arbetskläder, sterila uniformer, sängkläder till hotell och vårdavdelningar är bara några av de saker som tvätterierna runt om i Sverige är ansvariga för. Att vara medlem i Sveriges tvätteriförbund innebär att man som tvätteri uppfyller de krav och riktlinjer som ställs på hållbarhet och en ökad medvetenhet kring miljöpåverkan, socialt samspel och den ekonomiska effekten. Varje medlem genomgår en unik auktorisationskontroll och får sedan ett T-märke som intyg på att verksamheten uppfyller de riktlinjer och krav som är satta av Sveriges Tvätteriförbund.

’’Anledningen till att vi kontaktade Explainer var för att vi ville hitta ett sätt att nå ut med T-märket och ge våra medlemmar något att visa upp som tack för att de tar ansvar och bedriver ett tvätteri med fokus på hållbarhet. Att vi fått bra respons både inrikes och utrikes är mer än vi någonsin hade hoppats på. Vi är väldigt glada över att vi nu kan använda reklamfilmen till att öka kännedomen kring hållbarhet inom branschen’’ Daniel Kärrholt, Sveriges Tvätteriförbund.