Hundra svenska och kinesiska barn tolkade ”Spirit of Innovation” i Shanghai

Som en del av Sweden Expo Week lockade teckningsövningen ”Innovative Children, Innovative City” ett hundratal barn till Zhongshanparken i Shanghai i söndags.

På söndagen fick över 100 barn från Kina och Sverige uttrycka sina tankar om den ultimata och innovativa staden och sin syn på framtiden genom att måla på en 100 meter lång teckning utspridd över en stor gräsmatta i Zhongshanparken i Shanghai. Eventet organiserades tillsammans med Shanghai Media Group och den färdiga teckningen kommer att ställas ut i den svenska paviljongen under Expo 2010.

En mindre Pippi Långstrump-föreställning iscensattes också i parken och Annika Rembe, generalkommissarie för Kommittéen för Sveriges deltagande i Expo 2010, berättade om Pippi Långstrump för att inspirera till barnens kreativitet. Shanghai World Expo Youth Envoys Selection Committee deltog också i eventet genom att presentera en bok med titeln ”EXPO Badges” medan de deltagande barnen utbytte vykort och släppte ”önskedrakar”.

Genom denna övning i kreativitet visar Sverige – hemland för såväl Pippi Långstrump som vetenskapsmannen Alfred Nobel – hur svenska barn från tidig ålder uppmuntras att utveckla sin förmåga att tänka självständigt. Sedan 1945 har Pippi Långstrump bidragit till att inspirera barn över hela världen; uppmuntra dem att vara starka, ha roligt och att tro på sig själva.

Några av de svenska gäster som var närvarande vid eventet var Carl Cederschiöld, ordförande i Kommittén för Sveriges deltagande i Expo 2010 och fd borgmästare i Stockholm, dr Börje Ljunggren, styrelseledamot i Kommittén och tidigare svensk ambassadör i Kina, Ann Follin, styrelseledamot i Kommittén och chef för Tekniska Museet samt Magnus Johansson, VD för SKF i Kina.

• Offentlig sektor

• sweden expo week