"Kapad Facebook-grupp gör nazistreklam

För drygt en vecka sedan fick vitmaktrörelsen i ett slag 40 000 nya medlemmar på Facebook. Men sedan medlemmarna upptäckt vad som hänt börjar de droppa av från den nygamla gruppen "Vi behöver hjälp mot svenskfientligheten".

Vad som hänt är att någon sympatisör till Salemfonden "kapade" den redan existerande gruppen "Stoppa Haremsbyxorna". Den kom förmodligen till som en protest mot HM:s lansering av ett modeplagg som uppenbarligen många tyckte inte borde ha lanserats.

Så gick tiden, kampen mot byxorna svalnade, inläggen kom med månaders mellanrum. Och administratören/administratörerna av gruppen lade av. Det öppnade för att någon annan kunde gå in som administratör - det är så Facebook fungerar.
Och det var det som hände. Under ett antaget namn gick någon in som administratör, bytte ut gruppens namn, och lade in en inbjudan till den så kallade Salemmarschen. För ytterligare information hänvisas på sidan till Salemfondens hemsida.
Därefter har administratören lämnat gruppen, alternativt blivit utesluten.

Haremsbyxornas motståndare kollar kanske inte regelbundet vad som händer med en grupp de en gång klickade in sig i. Men de som gjort det tycks reagera med fötterna. Cirka 400 har hittills lämnat gruppen.
Salemfonden står som arrangör för den högerextrema demonstrationen i Salem, söder om Stockholm, som pågått sedan år 2000, då Daniel Wretström mördades på platsen.