Anne Ramberg ny ordförande för Stiftelsen Expo

Anne Ramberg ny ordförande för Stiftelsen Expo

Stiftelsen Expo förnyar sin styrelse med två namn. Juristen Anne Ramberg tillträder som ordförande och ersätter Kerstin Brunnberg, som lämnar styrelsen efter fem år som ordförande. Även filosofen och författaren Åsa Wikforss tar plats som ledamot i styrelsen.

Anne Ramberg är tidigare generalsekreterare för Sveriges advokatsamfund och är idag bland annat ersättare för Sveriges ordinarie domare i Europadomstolen och styrelseordförande för Uppsala universitet. Hon har lång erfarenhet av ledarskap och har haft tunga uppdrag inom det rättsliga fältet, både nationellt och internationellt. Genom sitt arbete har hon visat ett stort engagemang för rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Nu kliver hon alltså in som ny ordförande för Stiftelsen Expo.

- Det är en ära att få möjlighet att leda stiftelsen Expos styrelsearbete. Expo spelar en avgörande roll som unik kunskapskälla och oberoende röst i samhällsdebatten, särskilt i dessa tider när ytterhögerns idéer normaliseras. Jag hoppas kunna bidra med erfarenhet och kunskap i styrelsens arbete och ser fram emot att få vara med och fortsätta utveckla stiftelsens verksamhet framåt, säger Anne Ramberg.

Samtidigt väljs Åsa Wikforss in som ledamot. Åsa Wikforss är professor i teoretisk filosofi och författare och debattör i frågor om kunskap och faktaresistens. Hon är ledamot i Svenska Akademien och Kungliga vetenskapsakademin.

- Den antidemokratiska och våldsbejakande extremismen växer sig allt starkare i Sverige vilket Säpo påtalat flera gånger. Genom sina granskningar av dessa miljöer spelar Expo en mycket viktig roll och jag ser fram emot att genom mitt styrelseuppdrag få bidra till deras fortsatta demokratiska vakthållning, säger Åsa Wikforss.

Valet av Anne Ramberg och Åsa Wikforss breddar och stärker Stiftelsen Expos kompetens och nätverk.

- Vi är stolta och glada över att ha fått namnkunniga och kompetenta personer till vår styrelse. Med den här förstärkningen har vi en styrelse som är redo att fortsätta Expos utvecklingsarbete och stärka vår roll som den ledande expertorganisationen i frågor om rasism och högerextremism. Vi vill också tacka Kerstin Brunnberg för det ovärderliga arbete hon har gjort. Under sin tid som ordförande har hon varit en pålitlig, pådrivande och stöttande kraft som tagit Expo många steg framåt som organisation, säger Daniel Poohl, vd för stiftelsen Expo.

Stiftelsen Expos styrelsen består av:
Anne Ramberg, ordförande
Robert Aschberg, vice ordförande
Peter Christensen, ledamot
Maureen Hoppers, ledamot
Åsa Wikforss, ledamot
Daniel Poohl, suppleant

För frågor
Daniel Poohl
daniel.poohl@expo.se

Anne Ramberg

Åsa Wikforss

Expo är en religiöst och partipolitiskt obunden antirasistisk stiftelse. Vår vision är en levande demokrati där rasistiska idéer saknar inflytande. Vi vill öka människors förmåga att bemöta rasistiska idéer, myter och konspirationsteorier. Det gör vi genom omvärldsbevakning, journalistisk granskning och utbildning.