Dawit Isaak-priset till Stiftelsen Expo

Stiftelsen Expo tilldelas idag Publicistklubbens Dawit Isaak-pris 2009. Expo får priset för sitt arbete för demokrati och yttrandefrihet.

”Att avslöja högerextremistiska rörelser kan vara förenat med livsfara. Redan vid starten för mer än tio år sedan utsattes tidningen Expo för en omfattande hatkampanj, medarbetare mordhotades och tryckeriet vandaliserades. Fortsatta trakasserier har inte stoppat tidningens närgångna granskning av demokratifientliga krafter. Expos redaktion är i allra högsta grad välmeriterade som årets mottagare av Publicistklubben Väst Dawit Isaak-pris, skriver Publicistklubben i sin motivering.

– Vi är glada över att vårt arbete uppskattas och stolta över att hamna i sällskap med de två tidigare pristagarna Reportrar utan gränser och den norska radiostationen Democratic Voice of Burma, säger Daniel Poohls chefredaktör.

Han påpekar också att priset i första hand är tänkt att kasta ljus över den situation som Dawit Isaak och hans familj befinner sig i.

– Så länge han sitter fängslad är det rimligt att ställa hårdare krav på regeringen. Så länge han sitter fängslad finns det anledning att påminna om hans öde, säger Daniel Poohl.

Dawit Isaak sitter fängslad i Eritrea sedan åtta år tillbaka. Publicistklubbens Västra krets instiftade 2007 hederspriset i hans namn för att ytterligare sätta ljuset på brutala förhållanden som inskränker yttrandefriheten i stora delar av världen. 2007 tilldelades priset organisationen Reportrar utan gränser och 2008 erhöll den norska radiostationen DVB, Democratic Voice of Burma priset. Priset består av diplom och 10 000 kronor.

Daniel Poohl
daniel.poohl@expo.se