Expo kräver krafttag mot hatbrotten

Brottsförebyggande rådets rapport om hatbrott släpptes i dag. Rapporten visar att antalet hatbrott ökar. Mot bakgrund av resultaten kräver Expos chefredaktör Daniel Poohl att regeringen måste ta sitt ansvar och utforma en politik för att förebygga hatbrotten.

- Vi har blivit bättra på att upptäcka hatets konsekvenser. Vi har blivit bättre på att se offren. Det vore ännu bättre om brotten aldrig ägde rum.
Bollen ligger hos regeringen som hittills saknat en tydlig politik för att förebygga hatbrott, säger Daniel Poohl

En del av förklaringen till det ökade antalet anmälda hatbrott är att Brottsförebyggande rådet utvidgat sina definitioner av hatbrott. Men det går ända dra viktiga slutsatserav rapporten, menar Daniel Poohl.

– Hatbrotten är ett betydligt större problem än vad som synts i tidigare mätningar. Oavsett vad som ligger bakom ökningen är den trots allt ett facit som inte går att blunda för. Hatbrotten, den direkta intoleransen finns där ute. Det handlar om nästan tio anmälningar per dag.

För mer info

Daniel Poohl