Expo och Radio1 inleder antirasistisk temavecka idag

Lagom till Sveriges nationaldag anordnar Stiftelsen Expo i samarbete MTG:s pratradiokanal Radio1 en antirasistisk temavecka. Tanken är att få igång en bred diskussion om frågor som rör rasism och främlingsfientlighet. Temaveckan, som alltså inleds idag, kommer i kölvattnet av de rasistiska terrordåd som skakat Skandinavien och förhoppningen är att höja nivån i debatten.

Stiftelsen Expos Daniel Poohl och Alex Bengtsson har nyligen gett ut boken ”Positiv antirasism – så förnyar vi en debatt som kört fast” och kommer att delta i programmet under veckan.

– Vi kommer att prata om samexistens för det är vad allt handlar om. Vi predikar inte att alla ska lära sig att älska varandra, för det kommer aldrig att hända. Däremot måste vi prata om hur vi ska klara av att leva tillsammans i Sverige, med tolerans för varandras olikheter och med respekt för de mänskliga rättigheterna, säger Daniel Poohl.

Under temaveckan kommer sakkunniga och engagerade personer att gästa Radio1. Dessutom lanseras hashtagen #SamEx, som står för samexistera, på Twitter.

Publicistisk verksamhet
Stiftelsen Expo ger ut tidskriften Expo och nyhetssajten expo.se.

Expo föreläser var tredje dag någonstans i Sverige för kommunpolitiker, journalister, poliser, lärare, allmänhet med flera.

Research
Expo samlar, analyserar och sammanställer material om den svenska extremhögern. Stiftelsen förfogar bland annat över Skandinaviens största arkiv med rasistisk propaganda.