Expo släpper bok med artiklar av Stieg Larsson

Expo släpper bok med artiklar av Stieg Larsson

Stiftelsen Expo släpper boken ”En annan sida av Stieg Larsson – artiklar och andra texter”. Artikelsamlingen innehåller krönikor, reportage och bokutdrag som kretsar kring de frågor som låg Stieg Larsson närmast om hjärtat

– Med den här boken vill vi påminna om den andra sidan av Stieg Larssons författarskap. Det handlar delvis om att öka förståelsen för vad Stieg ville säga med Milleniumserien. Den går nämligen inte skilja från hans engagemang mot rasism och för kvinnors rättigheter. Det handlar också om att sprida kunskapen om journalisten Stieg Larsson och de frågor han ägnade sitt liv åt, säger Daniel Poohl, chefredaktör för tidskriften Expo.

Som frilansjournalist samt som medarbetare och chefredaktör för tidskriften Expo granskade Stieg Larsson den svenska och internationella extremhögern. Han var en flitig debattör och skrev flera fackböcker och hundratals artiklar.

– Vi vill göra det möjligt för de som har läst Milleniumserien att upptäcka Stiegs övriga författarskap. Vi är övertygade om att de kommer att känna igen sig i Stiegs engagemang och driv, säger Daniel Poohl, chefredaktör för tidskriften Expo.

Recensionsdag 16 april

För recensionsex:
henrik.kullander@norstedts.se

För intervjuer och frågor om boken:
daniel.poohl@expo.se

Daniel Poohl