​Expo släpper podd om rasistiska myter

​Expo släpper podd om rasistiska myter

I snart ett år har Expo drivit projektet Mytkollen, där rasistiska myter och föreställningar har undersökts. Nu får projektet sin final i lanseringen av Mytpodden, som släpps i fyra avsnitt.

– Det florerar idag flera myter med rasistisk prägel, inte minst på nätet där de snabbt får spridning. Idén om ett pågående befolkningsutbyte är en sådan, liksom de antisemitiska myterna om George Soros makt. Vi såg ett behov av att öka kunskapen om hur dessa idéer ser ut och var de har sitt ursprung, säger Anna Fröjd, projektledare för Mytkollen.

Mytkollen består av flertalet texter på expo.se som undersöker myternas ursprung, funktion och spridning. Projektet innehåller också Mytpodden, som lanseras med fyra avsnitt lagom till att semestern börjar för många. Det är en samtalspodd där projektets medarbetare, som till vardags jobbar i andra delar av Expos verksamhet som reportrar, researchers och föreläsare, delar med sig av sina kunskaper.

– De rasistiska myterna färgar mångas tankesätt och förekommer lite varstans. Samtidigt har de varit bärande idéer hos terroristerna bakom attentat i Christchurch, Pittsburgh, Utöya och Colombo, Sri Lanka. Vi hoppas att folk ska lyssna på oss i hängmattan och på sommarjobbet, och på ett enkelt sätt få bättre koll på hur rasistiska idéer tar sig in i människors medvetanden, säger Anna Fröjd, som också är programledare och producent för Mytpodden.

Genom Mytkollen skapar Expo en plattform som fokuserar på de myter som är viktiga för den verklighetsbeskrivning som högerextrema, radikalislamistiska och konspirationistiska miljöer sprider. Mytkollen är ett projekt finansierat av MUCF. Målgrupp för Mytkollen alla samhällsintresserade som funderar på den rasism som finns runt omkring oss. Ett viktigt syfte är att materialet ska vara användbart för lärare och elever som arbetar med de här frågorna, eller som underlag för samtal om liknande terrorhändelser som vi sett de senaste året sker igen.

Lyssna på Mytpodden.

Läs texterna i Mytkollen.

Kontaktperson:

Anna Fröjd, projektledare: anna.frojd@expo.se, 08-400 219 67

Regioner

Expo är en religiöst och partipolitiskt obunden antirasistisk stiftelse. Vår vision är ett samhälle där rasistiska idéer saknar inflytande. Expos syfte är att öka människors förmåga att bemöta rasistiska idéer, myter och konspirationsteorier. Det gör vi genom omvärldsbevakning, journalistisk granskning och utbildning.