Expo Utbildning föresläste 390 gånger under 2010

Expo utbildning höll totalt 390 föreläsningar under 2010. Sammanlagt lyssnade 32 000 personer på något av föredragen.

Expo Utbildning har bland annat anlitats av Lantbrukarnas riksförbund, LRF, Studieförbundet Vuxenskolan, Lärarnas Riksförbund, Svenska kyrkan, Hyrestgästföreningen, Försvarsmakten, ABF, LO, Sveriges hembygdsförbund och Polishögskolan.

Expo Utbildning bedriver flera samarbetsprojekt:

Expo Skola är en kunskapsbank på nätet ör lärare och elever om rasism och främlingsfientlighet. Projektet som också består av skräddarsydda utbildning är ett samarbete mellan Expo Utbildning, Stiftelsen Natur & Kultur och Lärarnas riksförbunds forum för samhällsvetskap och humaniora.

Stoppa rasismen i skolan är ett projekt som tagits fram i samarbete med IF Metall och ett antal andra LO-förbund. Vi erbjuder gratis skolpresentationer för elever om rasism och främlingsfientlighet kombinerat med fackliga representanter om fackets roll i samhället.

Folkbildningsprojekt Sverigedemokraterna har fel går ut på att höja kunskapsnivån bland alla som motsätter sig Sverigedemokraternas politik. Projektet baseras på böckerna Sverigedemokraterna har fel och Sverigedemokraterna har fel – igen och bedrivs i form av studiecirklar, föreläsningar och nätaktivism.

Under året har fyra personer varit anställda av Expo Utbildning.

Alex Bengtsson har lett arbetet och agerat utbildningschef. Alex har också arbetat vidare med folkbildningsprojektet Sverigedemokraterna har fel och har dessutom hållit i antal utbildningsinsatser för bland andra Sveriges Hembygdsförbund, IF Metall och SSU.

Jonathan Leman anställdes under vintern 2010 för att producera skolsajten Expo Skola. Under våren anlitades Expo Utbildning av Ungdom mot rasism för en skolturné vilken Jonathan ansvarade för. I valrörelsen arbetat Jonathan med projektet Stoppa rasismen i skolan i Stockholm och Göteborgsregionerna. I november heltidsanställdes Jonathan Leman för att arbeta vidare med projektet Expo Skola och hålla fortbildningar för lärare och elever.

Niclas Nilsson anställdes i augusti för att leda projektet Stoppa rasismen i skolan. Eftersom projektet föll väl ut har det fortsatt även efter valet och under 2011 kommer Niclas att fortsätta att driva projektet för Expo Utbildnings räkning.

Frida Metso var under vintern anställd för att ta fram ett utbildningsmaterial som Expo Utbildning har ambitionen att släppa under 2011.

Inför det kommande året blickar Expo Utbildning framåt och en massa nya spännande projekt är på gång. I februari startar ett nytt fackligt projekt med namnet Stoppa rasismen på jobbet.

I mars släpps en ny bok i projektet Sverigedemokraterna har fel.

Parallelt med detta kommer även Expo Utbildning göra en hel del annat som blir känt för allmänheten under början av 2011.

Expo Utbildning vill med detta pressmeddelande tacka alla som anlitat oss och samarbetat med oss under det gågnga året. Vi vill dessutom rikta ett extra tack till alla de 32000 personer som tagit del av våra föreläsningar.

Publicistisk verksamhet
Stiftelsen Expo ger ut tidskriften Expo och nyhetssajten expo.se.

Expo föreläser var tredje dag någonstans i Sverige för kommunpolitiker, journalister, poliser, lärare, allmänhet med flera.

Research
Expo samlar, analyserar och sammanställer material om den svenska extremhögern. Stiftelsen förfogar bland annat över Skandinaviens största arkiv med rasistisk propaganda.