Liberati till Sverigedemokraterna - Nå, ut med språket, vad menar ni?

Sverigedemokraterna försöker, sina bruna rötter till trots, framställa sig som ett anständigt parti, och söker väljarstöd bland anständiga människor. Ledorden är trygghet och tradition. Ett huvudsakligt värde att slå vakt om är "svenskhet", nationen och kulturen i bestämd form är det som skapar gemenskap. Vad jag är nyfiken på är vad Sverigedemokraterna lägger in i just dessa begrepp. Vad menar man med svenskhet, vad är det i kulturen som är så sammanhållningsskapande? Den enda något så när konkreta fingervisningen jag får från Sverigedemokraternas hemsida är ett positivt omnämnande av "förra sekelskiftets nationalkonservatism".

Jag är uppriktigt intresserad av vem som är Svensk i Sverigedemokraternas ögon. För man vill ju att de icke-svenska ska assimileras efter denna mall. Nå, ut med språket, vad menar ni? Det är ni som vill assimilera och försvenska, då får ni faktiskt ta och berätta vad en svensk är. Ni är oss svaret skyldiga. Om svenskhet, nationen, traditionen ska ha någon som helst politisk mening så måste ni definiera begreppen. Läs hela krönikan på http://expo.se/gastkronika_expo.html