Nazister satsar på skolan

Den svenska vit makt-rörelsen satsar på att få ut sitt budskap till skolelever. Syftet är att nå ungdomar som kan påverkas till att gå med i den nazistiska rörelsen, det avslöjar tidskriften Expo i sitt nya nummer.

I princip alla nazistiska grupper i Sverige har under de senaste åren gjort försök att rekrytera nya medlemmar bland skolelever. Bland annat finns det planer på att lansera ett så kallat "skolgårdsprojekt" där 50 000 dvd-skivor med nazistisk propaganda ska spridas till skolelever.

- Nazisterna riktar in sig på unga för att de vet att de är lättast att påverka, säger Greger Wahlgren, polis vid brottsförebyggande centrum i Värmland, till Expo.

Samtidigt som nazistiska grupper satsar på skolan har lärare och rektorer problem med att hantera rasism och främlingsfientlighet i klassrummen och korridorerna. Bland annat har Brottsförebyggande rådet konstaterat att skolan är den plats där flest ideologiskt motiverade hatbrott sker.

- Skolan är en sluten värld ganska sluten värld och det är svårt att utreda övergrepp som sker där, säger Diskrimineringsombudsmannen Katri Linna, till Expo.

I det nya numret av Expo riktas ljuset mot hur den svenska skolan hanterar främlingsfientlighet i olika former. Eldsjälar menar att det saknas både pengar och engagemang för att få skolan att på allvar ta tag i problemet. Utbildningsministern Jan Björklund vill se ökad kunskap i historia och hårdare tag mot stökiga elever.

Kontakt:

Daniel Poohl, chefredaktör
Mail: daniel.poohl@expo.se

www.expo.se
info@expo.se

Om Expo:

Stiftelsen Expo är en privat forskningsstiftelse som grundades 1995 i syfte att studera och kartlägga antidemokratiska, högerextrema och rasistiska tendenser i samhället. Verksamheten bedrivs på ideell grund. Stiftelsens plattform värnar demokrati och yttrandefrihet mot rasistiska, högerextrema, antisemitiska och totalitära tendenser i samhället.