EXPRESSION FÅR 4,6 MILJONER TILL NYTT PROJEKT

EXPRESSION FÅR 4,6 MILJONER TILL NYTT PROJEKT

Idag meddelade strukturfondsparnerskapet att de beviljar projektet “Kreativ kraft för en grön omställning” 4,6 miljoner kronor. I och med detta är all medfinansiering säkrad. Projektet ska stötta företag genom avancerad affärsutveckling, stöd till internationalisering och stärkt sektorsöverskridande samverkan – i första hand mellan kulturella och kreativa företag och industriföretag i den gröna omställningen.

– Vi är otroligt glada att alla finansiärer tror på projektet. Det finns en enorm kreativ kapacitet hos kulturella och kreativa företag och genom projektet hoppas vi att den ska blomstra ännu mer och dessutom berika andra sektorer, säger Barbro Renkel, vd vid eXpression Umeå.

Projektets totala budget är 13 miljoner kronor, fördelat på tre arbetspaket. Arbetspaket ett innefattar en ny samverkansmodell där kulturella och kreativa företag möter andra sektorer med syfte att främja utvecklingen av nya innovativa varor, tjänster och processer. De andra två arbetspaketen riktar sig direkt till de kulturella och kreativa företagen och rymmer avancerad affärsutveckling och stöd till ökad internationalisering.

Projektets ska även bidra till ökad jämställdhet och inkludering i näringslivet och att mer riskkapital och investeringar hamnar hos företag som är startade av kvinnor.

Projektet finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF), Region Västerbotten, Umeå kommun och Umeå universitet. Projektet startar direkt och avslutas våren 2026.

eXpression Umeå stöttar över 100 entreprenörer varje år och är en av Sveriges ledande inkubatorer för kulturella och kreativa företag. Vi erbjuder affärsutveckling som innefattar tre erbjudanden: individuell coachning, workshops med experter och ett kreativt community.