eXpression välkomnar ny nationell strategi

eXpression välkomnar ny nationell strategi

Den 9 april presenterade regeringen en ny strategi för att stärka företag inom kulturella och kreativa branscher. Strategin ska bidra till att Sverige behåller en ledande position inom den kreativa sektorn genom att stötta ekonomisk utveckling, export och kulturella uttryck över hela landet. eXpression ser positivt på regeringens satsning.

- Den nya strategin innebär ett viktigt steg framåt för Sveriges kulturella och kreativa företag. Det är även ett erkännande från regeringens sida hur viktiga branscherna är för innovation, hållbar tillväxt och kulturell mångfald. Vi ser fram emot hur detta kommer att bidra till att frigöra potentialen hos företag i regionen och skapa nya möjligheter för kreatörer över hela Sverige, säger Barbro Renkel, eXpressions vd.

Strategin innehåller mål inom sex prioriterade områden:

• nationell statistik om kulturella och kreativa branscher
  • kunskaper om upphovsrätt
  • rådgivning, stöd, finansiering och regelkostnader
  • kompetensförsörjning och trygghetssystem
  • livsmiljöer och näringsliv i hela landet
  • genomslaget internationellt för de kulturella och kreativa företagen.

- Det är min och regeringens bestämda uppfattning att de kulturella och kreativa branscherna måste börja ses som en ny typ av basindustri för Sverige. Med regeringens strategi kan vi bidra till att frigöra de kulturella och kreativa företagens potential för tillväxt, sysselsättning och innovation. Att främja förutsättningarna för företagande inom kulturella och kreativa branscher gynnar också den fria kulturen, då de flesta professionella utövare och kreatörer inom sektorn är organiserade som företag, säger kulturminister Parisa Liljestrand i regeringens pressmeddelande.

Kulturminister Parisa Liljestrand. Foto: Johannes Frandsen/Regeringskansliet

Alla satsningar som stärker ekosystemet för kreativa företag i hela landet är viktiga. Vi hoppas att fokus på samverkan, innovation och hållbar utveckling ska leda till ett mer diversifierat och kreativt näringsliv.

Den nya strategin är ett steg i rätt riktning, men det finns mer att göra. Nu återstår det att se hur mycket verkstad som regeringen sätter bakom orden.

eXpression fortsätter följa utvecklingen på nationell och regional nivå och kommer bidra till att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för kulturella och kreativa företag.

För mer information om regeringens strategi, besök Regeringens hemsida.