Foto: Malin Grönborg

Häng med oss under designveckan i Umeå

På måndag den 27 maj drar designveckan igång och stan fylls av spännande aktiviteter. Förutom utställningar och evenemang från design- och arkitekthögskolan, får vi både en rejäl förfest och ett intressant seminarium med SVID. Dessutom pågår Open Doors, där flera kreativa kollektiv öppnar sina ateljéer och butiker för allmänheten.

FÖRFESTEN – STARTA VECKAN MED LITE DRAG!

Missa inte vår förfest den 27 maj*. Kvällen bjuder på fantastiska gäster, bubblande drycker och massa mingel. Från kl. 20:00 tar Random Bastards över DJ-båset och släpper ny merchandise på plats. Till sin hjälp har de DJ Maja, känd från trädgården. Baren hålls öppen till sent på kvällen.

NÄR: 27 maj kl. 18.30 till sent
VAR: Bygden, Umeå Arts Campus, Östra strandgatan 30

*anmälan för mingeltallrik är stängd men du är välkommen att komma förbi (baren är öppen). Ingen föranmälan krävs.

INSPIRATIONSSEMINARIUM MED SVID

Den 29 maj bjuder vi in till ett inspirerande seminarium i samarbete med branschorganisationen SVID. Temat för dagen är hur man kan utveckla verksamheter med hjälp av design. Ta chansen att lära dig av experterna och nätverka med likasinnade inom branschen.

NÄR: 29 maj kl. 10.00–12.00
VAR: Umeå Arts Campus, Östra strandgatan 30
Anmäl dig här: Länk till anmälan

OPEN DOORS – BESÖK KREATIVA KOLLEKTIV

Under veckan öppnar flera av Umeås kreativa kollektiv sina dörrar för allmänheten. Upplev deras arbetsmiljöer, inspirerande verk och delta i olika happenings.

• Röbäck Glas och Lera: 27–29 maj och 1 juni. Öppna verkstäder för keramik och glasblåsning. Butik med designade alster. Vernissage den 1 juni med textilkonstnären Isa Öhman. Plats: Kulturmejeriet i Röbäck
  • Handelsgården: 27 maj – 1 juni. Premiär för utställningsyta med konstnären Sofia aka Fia Print. Plats: Sagagallerian, Umeå
  • Limmo Design: 28 maj och 1–2 juni. Öppen butik och stickningshappenings. Plats: Bran, Vännäs kommun
  • Kajsa Form: Öppen butik/studio i Vännäs med handfärgade garner och slöjd. Plats: Vännäs

Välkommen till en vecka av design och kreativitet i Umeå!