eXpression Umeå satsar stort under Designveckan 2020

eXpression Umeå satsar stort under Designveckan 2020

Sveriges konstnärliga, kulturella och kreativa näringar står för en stor andel av landets innovationskraft och spelar en avgörande roll i formandet av framtidens hållbara utveckling – och Umeås kreatörer ligger i framkant. Under Designveckan tar eXpression Umeå plats med en rad satsningar för att just uppmärksamma det starka lokala nätverket av kreativa företagare och passar samtidigt på att fira sex år som inkubator.

– Umeå är idag ett nav för de kulturella och kreativa näringarna och vi är mycket stolta över att ta plats under denna vecka tillsammans med kreatörer från eXpression, med ledande designers, arkitekter, konstnärer, musiker, filmare och modeskapare som bygger starka ekosystem av samarbeten för att växa nationellt och internationellt, säger Marlene Johansson, vd eXpression Umeå.

Designveckan som i år arrangeras mellan 31 augusti och 4 september sker i samarbete med nätverket Design by Umeå som består av Umeå kommun, Designhögskolan, Arkitekthögskolan, Konsthögskolan, Bildmuseet, Artic Design of Sweden, RISE och eXpression Umeå. Syftet med samarbetet är att främja och synliggöra regionens kreativa innovationskraft där samskapande, världsförbättrande, passion och progressivitet är naturliga ingredienser.

Som en av Sveriges ledande inkubatorer för de konstnärliga, kulturella och kreativa näringarna vill eXpression Umeå ta tillfället att under Designveckan både hylla och uppmärksamma kreatörer som hela tiden bryter ny mark, utmanar rådande affärsmodeller och, som på grund av starka nätverk, lyckats stå emot när tiderna blivit tuffa.

– Vi står alla inför komplexa utmaningar idag, inte minst på grund av den pågående pandemin. Många företag inom de kreativa näringarna har dock tidigare visat på motståndskraft eftersom man byggt sitt företagande genom starka ekosystem och samverkan. "Gör det själv”-kulturen i kombination med samskapandet av nya innovativa affärsmodeller är vägen framåt, det vill vi visa på tillsammans, säger Marlene Johansson.

eXpression Umeå passar även på att fira sex år som inkubator, vilket kommer uppmärksammas under tisdagen vid lunch då CreativeMeetup arrangeras – ett direktsänt digitalt event med panelsamtal, filmvisning och musik.

Här följer eXpression Umeås arrangemang under Designveckan 2020:

CREATIVE MEETUP
(tisdag 1 sep, kl. 12:00-13:00, Digitalt)

eXpression Umeå fyller 6 år som inkubator och firar detta genom att bjuda in alla kreativa entreprenörer och kreatörer i Umeå till ett energifyllt digitalt event – live från Curiosum på konstnärligt campus. Syfte är att både synliggöra innovationskraften som finns inom de kreativa näringarna och sprida all inspiration och energi som omger det fantastiska lokala communityt av kreatörer.

Deltar gör bland andra kollektivet Random Bastards, Bryggverket, Proto Proto och Östensson Design Studio. Samtalet leds av Annakarin Nyberg, eXpression Umeå.

Arrangör: eXpression Umeå

DESIGN TALK BY UMEÅ
(fredag 4 sep, kl 15:00-17:00, Arkitekthögskolan/Digitalt)

En samling nationellt erkända experter djupdyker i betydelsen av den fysiska verkstaden och det taktila skapandet utifrån en digital context. Dessutom kommer unga talangers möjlighet till kreativ utveckling i skolan tas upp liksom högskolans uppgift att både bibehålla och utveckla den världsledande roll man tagit inom de kreativa och konstnärliga fälten.

Deltar gör bland annat Ambra Trotto, RISE, Thomas Degn, UID, Clemens Thornquist, Borås Textilhögskola, Marlene Johansson, eXpression Umeå, Madelen Bodin, Curiosum, Åsa Jaensson, estetiska ämnen, UmU, Maria Östensson, Östensson Design.Samtalet leds av Lotta Ahlvar, ordförande Swedish Design.

Arrangörer: Proto Proto i samarbete med eXpression Umeå och Design by Umeå.

CREATIVE EXPLORER
(måndag 31 aug, 19:00, Elektra)

Anna Parry från Proto Projects är på en livslång upptäcktsresa för att försöka finna svaren på hur vi kan leva bättre och skapa en bättre framtid med hjälp av kreativitet. Under designveckan kickar hon igång en serie konversationer med intressanta människor som har knäckt koden, först ut är Mats Widbom, VD för Svensk Form. Max 50 personer, så först till kvar gäller vid anmälan.

Arrangör: Proto Proto, Elektra och eXpression Umeå

LUNCHSEMINARIUM UNG SVENSK FORM
(torsdag 3 sep, kl 13:00, Utopia/Digitalt)

Designern Camilla Arnbert samtalar med Linnéa Therese Dimitriou om sin utställning SURFACED PRINT. ”Jag fascineras av metoder där processen tillåts lämna tydliga spår på slutresultatet. Genom att utsätta värmekänsliga material för en tryckteknik som innefattar höga temperaturer har jag här utforskat relationen mellan textur, printmotiv och rörelse.”

Arrangörer: Ung Svensk Form och eXpression Umeå

F/ACT MOVMENT KICK OFF
(torsdag 3 sep, kl 15:00, eXpression Pop-In, MVG-gallerian/Digitalt)

Anna Lidström, forskare inom hållbart mode vid Textilhögskolan i Borås, designer och en av grundarna till F/ACT Movement, talar om hållbart och cirkulärt mode i ett samtal som leds av Fil. Dr. Annakarin Nyberg, internetforskare och programansvarig för eXpressionFutureRetail Lab. Umeås f/activister presenteras och Anna Moström, projektledare för F/ACT Movement i Umeå medverkar.

Arrangör: eXpression Umeå

CITIES, DESIGN AND INNOVATION
(ons-tors2-3 sep, Väven/Digitalt)

The roleof the Culture and CreativeIndustries in preparation for the EIT CCI KIC.The Culture and CreativeIndustries (CCI) are leading on gender equality and inclusion, facilitating cross-domain innovation and promotingearlyadoptersofemergingtechnologies. In this international conference and high-levelexpert meetingtherewill be discussions on the ways in which plans for a Knowledge and Innovation Community can benefit the developmentofgoal-oriented, hybrid innovations, new business models and creativetechnologyprototypingthat is crucial for futuredevelopment in Europe.

Arrangör: Design by Umeå

UTSTÄLLNINGAR UNDER VECKAN

EXPRESSION POP-IN (MVG-gallerian)
Kreatörer från eXpression Umeå och High Coast Creative ställer ut och säljer sina produkter. Besök utställningen i MVG-gallerian, eXpression Pop-In.

UNG SVENSK FORM (Utopia)
Unga kreatörer och formgivare ställer ut sina alster i Utopia under hela veckan. Väl värt ett besök! Håll utkick för fler arrangemang i lokalen.

DESIGN BY UMEÅ-NÄTVERKET

eXpression Umeå är en del av samarbetsplattformen Design By Umeå som är ett nätverk av flera olika aktörer som alla jobbar för att synliggöra regionens kreativa själ där samskapande, innovation, världsförbättrande, passion och progressivitet är naturliga ingredienser. Kulmen av samarbetet nås av Designveckan. Mer info om Design by Umeå och hela veckans program i sin helhet hittar du på www.designbyumea.com.