Kreatörer fortsätter ta plats i eXpression pop-in, MVG

Kreatörer fortsätter ta plats i eXpression pop-in, MVG

I mitten av november 2019 invigdes eXpression Pop-in i MVG-gallerian i Umeå. Sedan dess har många av Umeås kreatörer och andra samarbetspartners tagit plats i gallerian och skapat en inspirerande, välkomnande och kreativ miljö för besökare. Bakgrunden till närvaron i stadsbilden är att eXpression Umeå i ett samarbete med fastighetsägaren Mofab valde att utmana den traditionella bilden av vad en galleria är med aktiviteter så som utställningar, workshops, events och pop-ups.

Sedan invigningen i november har många kreatörer och organisationer intagit gallerian med olika aktiviteter. Det har handlat om allt från styling, kaffeprovning, konstutställningar, workshops med hållbarhet i fokus samt musikskapande, pop-up butiker, kör- och rytmövningar, healing och spel till rörelsebanor för att aktivera barn och unga.

Nu står det klart att eXpression Umeå blir fortsatt verksamma i lokalerna och kan erbjuda kreatörer, entreprenörer och organisationer att ta plats i gallerian för att skapa nätverk, marknadsföra samt sälja sina varor och tjänster. Ända fram till sommaren finns möjlighet att boka in sig för att använda ytan.

–Vi ser att vi genom att upplåta lokalen som en testplattform både skapar liv och rörelse i centrum samt att vi utmanar den traditionella handelsplatsen och ger de nya kreatörerna och andra samarbetspartners möjlighet att ta plats i stadskärnan, säger Marlene Johansson, VD eXpression Umeå.

För mer information om när var och hur man kan ta plats i eXpression Pop-in:

Anna Wikholm Kjellberg
​eXpression Umeå
Anna.wikholm@expressionumea.se

Annakarin Nyberg
Annakarin.nyberg@expressionumea.se

Ett urval av dem som hittills tagit plats i eXpression Pop-in:

Pia Stylist och Concept

Röda korset

Isak Lundberg

Aisah

Vän i Umeå (tar plats 31 jan)

EAT Umeå

Ester och Bosse

Emma Ewadotter

Mfl.

eXpression Umeå är en företagsinkubator som möjliggör utveckling av idéer och innovationer inom kreativa, konstnärliga och kulturella näringar. Vid eXpression Umeå erbjuds en nytänkande miljö för drivna kreatörer som är redo att utveckla sitt entreprenörskap.

Verksamheten inrymmer fyra olika program, Summer eXpression, eXpress, eXpression Creative samt Future Retail Lab.