Foto: Olivia Modalen

Umeåartisten Magda Andersson släpper nytt album

Umeåartisten Magda Andersson släpper ett nytt album på fredagen den 4 oktober.

Albumet heter "PM: Lossad" och innehåller tio spår.

"Sångerna på det här albumet handlar om frigörelse från olika typer av bojor. Jag funderar mycket på vad som får mig att känna mig begränsad, och ville skriva om det eftersom jag tror att det är en vanlig känsla. Ett par sånger handlar om relationer som inte fungerar särskilt bra - "Charader" och "Skrapsår" till exempel. Den första låten på skivan heter "Hjärnspöken", den handlar om att lära sig gå de vägar man vill trots rösten i huvudet som säger att man drömmer för högt. "En för alla" har ett sarkastiskt tonfall rakt igenom och handlar i grunden om hur tjejer förväntas vara, jag skrev den en dag då jag hade galet stor prestationsångest och behövde en ventil. "Vaggvisa för starka tjejer" består helt och hållet av positiva affirmationer som ska lyfta bort störande orostankar som kommer på kvällarna. "Tjärnen" handlar om att glömma allt annat och hitta frihetskänslan i naturen. Min personliga favoritlåt är nog "Vit flagg" - den är något abstrakt men jag tror att alla som bor i Umeå kommer känna igen känslan av att kapitulera inför kylan om vintern (som i det här fallet även är en metafor för en kärleksrelation) som aldrig verkar ta slut, och kontrasten som uppstår när asfalten kommer fram och solen värmer igen."

Som en del i lanseringen gör Magda en releaseturné med fullt band. Turnéplanen är; 4/10 Grand, Malmö

5/10 Porter Pelle, Göteborg

11/10 PUB Tjyven, Sölvesborg

12/10 Clarion Hotel, Stockholm

16/10 Elektra, Umeå

"PM: Lossad" är inspelad hos Ballerina Audio i Umeå. Medverkande musiker är

Magda Andersson, Elona Planman, Jessica Nordström, Ina Molin, Emma Granlund, Stina Hake, Sunniva Abelli, Malin Silbo, Johanna Sandgren, Ida Boija, Sara Wallin, Anders Nyberg och Julia Öjbrandt. Producerad av Magda Andersson och Nils Johansson. Illustrationerna är gjorda av Miranda Persson och den grafiska formgivningen av Maja Meurling. Bilden på framsidan är fotad av Frida Sömskar.

eXpression Umeå är en inkubator som stödjer utveckling av idéer och innovationer inom kreativa, konstnärliga och kulturella näringar. Vid eXpression erbjuds en nytänkande miljö för drivna kreatörer som är redo att utveckla sitt entreprenörskap.

Verksamheten inrymmer fyra olika program, Summer eXpression, eXpress, eXpression Creative samt Future Retail Lab.