Erik Lindberg ny vd för Exxentric

Erik Lindberg har utsetts till vd för Exxentric och han tillträdde sin nya tjänst i november 2012. Erik har bred affärs- och ledarskapserfarenhet från både nystartade entreprenörsföretag och stora, multinationella företag. Fredrik Correa kommer att fortsätta sitt engagemang från sin position som grundare, delägare och ledamot i bolagets styrelse.

”Jag är mycket glad att Erik valt att träda in som delägare och anta vd-skapet och ser fram emot ett produktivt samarbete. Erik delar fullt ut våra grundläggande värderingar och det fokus på innovationskraft, mångsidighet och kvalitet som är vårt varumärke inom styrketräning”, säger Fredrik Correa, Exxentrics vice vd, grundare och styrelseledamot.

Erik kommer närmast från egen verksamhet som investerare och verksamhetskonsult med inriktning mot entreprenörsföretag, men han har också mångårig erfarenhet från anställningar inom stora internationella koncerner. Genomgående för hans roller i dessa organisationer har varit ett tydligt ansvar och engagemang för expansion och stark lönsamhetsutveckling. Erik tillför Exxentric stort värde genom en bred erfarenhet från företagande i många olika former samt som erfaren och skicklig ledare. Han har bland annat varit Operations Manager för Apple i norra Europa, CFO för TV3 Broadcasting Group, vd för Lexmark Sverige samt tillförordnad vd för det svenska entreprenörsföretaget Qrodo.

”Genom tydligt verksamhetsfokus kommer Erik att fortsätta utveckla, expandera och förstärka Exxentric som en innovativ leverantör av högkvalitativa produkter och tjänster för styrketräning. Fredrik Correa kommer även fortsättningsvis att vara mycket viktig för bolagets utveckling och arbeta i betydande omfattning med fokus på träningsmetodik, produktutveckling och relationsbyggande med kunder och samarbetspartners”, säger Mårten Fredriksson, grundare och styrelseledamot i Exxentric.

Stockholm 14 februari 2013
Exxentric AB

För frågor hänvisas till:

Erik Lindberg (vd, styrelseledamot) 073-355 90 49
Fredrik Correa (vice vd, grundare, styrelseledamot) 073-655 00 50
Mårten Fredriksson (träningsexpert, grundare, styrelseledamot) 070-603 29 12

• ceo
  • erik lindberg
  • exxentric ab
  • vd

Exxentric är ett svenskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför utrustning för högeffektiv styrketräning, baserad på innovativ svänghjulsteknologi. Svänghjulsträning möjliggör träningsformer som är överlägsna konventionell styrketräning i flera avseenden, i synnerhet i den excentriska fasen. Exxentrics huvudprodukt, kBox, har fått ett mycket snabbt genomslag och används av idrottsmän och kvinnor på toppnivå över hela Europa. Bland kunderna finns t ex den litauiska OS-organisationens träningscentrum och flera elitfotbollsklubbar i de italienska och ryska förstaligorna. Företaget grundades år 2011 av med dr Fredrik Correa och träningsexperten på GIH och SOK, Mårten Fredriksson. Bägge har mångårig praktisk erfarenhet av styrketräning från egna idrottskarriärer, särskilt inom ishockey.

Exxentric AB | www.exxentric.com | info@exxentric.com
Orgnr: 556842-8808 | Box 508 | 645 25 Strängnäs | Sweden