Glassarna som svenska folket smälter för

MRC International har genomfört ett stort glasstest med hjälp av EyeTracking på GB Glace klassiska Glasskarta. MRC International genomför varje månad ett 50-tal marknadsundersökningar baserat på Eye-Tracking teknik. Bolaget spårar ögonrörelser och hur kunder faktiskt tittar på annonser och produkter.

- De enskilda glassarna som visar sig ha störst visuell attraktionskraft är nyheterna Magnum Temptation Fruit och Cornetto Freestyle som är de glassarna som folk tittar på först respektive tittar på längst. Trots ett stort intresse för nyheterna ovan, så verkar det vara de traditionella klassikerna Daim Strut följt av Magnum Classic som personer väljer att handla, säger Mathias Plank, VD och grundare av MRC International som har genomfört EyeTracking studien.

- Utöver att vi mäter effekten av annonsering så hjälper vi företag att mäta vad folk kommer att titta på innan en kampanj lanseras i sk För-tester. Bland våra svenska kunder återfinns de större medierna såsom Bonnier och Schibsted, reklambyråer som tillverkar reklamen samt de större mediabyråerna som placerar och analyserar reklamen, säger Mathias Plank, VD och grundare av MRC International.

EyeTracking erbjuder en unik objektivitet och inblick i vad människan tar till sig och upplever. EyeTracking har även visat sig vara en av de mest effektiva sätten att öka lönsamheten med en kampanj, jämfört andra tillgängliga Market Research metoder. Tidigare har EyeTracking varit förknippat med större investeringar, vilket gjort att relativt få företag har haft råd med detta. MRC International gör nu teknologin tillgänglig för en bredare massa. MRC International genomför EyeTracking tester för endast 3.000 – 10.000 kronor beroende på upplägg och inriktning.

Varje månad utser även MRC International Månadens Annons bland samtliga testade annonser. Utmärkelsen Månadens Annons tillfaller den annons som i EyeTracking testerna visar sig ha haft störst visuell attraktionskraft och effekt.

För mer information, kontakta:
Mathias Plank, Grundare och VD, MRC International, tel  070 536 02 00, mathias.plank@mrc-intl.com

Om MRC International

MRC International är ett snabbväxande företag som tillhandahåller en global datainsamlingskapacitet för internationella marknadsundersökningar baserade på eye tracking. Eye tracking är en teknologi som gör det möjligt att registrera exakt var man tittar, något som bland annat används till analys och förbättring av reklam och marknadskommunikation. MRC International använder sig av utrustning från det svenska företaget Tobii, som är världsledande inom eye tracking och ögonstyrning. Läs mer om MRC International på www.mrc-intl.com.

• studie
  • eye-tracking
  • annonsmätningar
  • mathias plank
  • unilever
  • reklam
  • mrc international
  • marknadsundersökning
  • svenska folket
  • glass

MRC international offer studies of customer behavior and response to diverse marketing materials such as print ads, web ad space, email marketing and more. With a global network of strategic partners we have the capacity to set up global studies for data collection through well proven, cost efficient and entirely objective procedures. Our tests and reports help companies to better understand their audience and to catch their audiences’ attention with greater efficiency and accuracy.

Mathias Plank

Presskontakt Founder & CEO +46705360200