Framtiden är vår….. om vi planerar för den vill säga.

Pressinbjudan 2008 05 20

REGIONAL FRAMSYN är ett konkret och robust sätt att ta fram bra underlag för svåra beslut. Projektet leds av Luleå tekniska universitet i samarbete med Umeå universitet och ska pågå under ett år. Nyckelpersoner från företag och organisationer i de båda länen deltar och startskottet går vid ett seminarium i Skellefteå.

Kvinnligt företagande, integration av invandrare och en ny grön profil för regionens tunga industri är exempel på teman i projektet. Teman som kan ses ur olika perspektiv med hänsyn taget till trender, framtida hot och möjligheter.

REGIONAL FRAMSYN handlar om stora utvecklingsperspektiv med en tidshorisont på ca 20 år. Det handlar om att ta fram konkreta förslag som kan användas av medverkande företag och organisationer. Från universitetens sida handlar det om att se till att forskningen kommer till bättre nytta.

Det konkreta arbetet inleds vid ett seminarium den 19 och 20 maj på Medlefors folkhögskola utanför Skellefteå dit massmedia är välkomna till en presskonferens.

Tid: 20 maj kl 13.00

Plats: Medlefors Folkhögskola

Medverkande i presskonferensen;

Ulla Grönlund, näringslivschef vid länsstyrelsen i Västerbotten, Peter Sikström, platschef, Chemrec i Piteå, Agneta Granström Landstingsråd i Norrbotten, Anders Johansson projektledare för process IT vid Luleå tekniska universitet, Lars Wallrup, redaktör Norrbotten.se, Anders Lagerkvist projektledare och professor vid Luleå tekniska universitet och Peter Heydebreck konsult från Inno-Group i Tyskland som är expert på framsynsarbete