Hårresande! - Jag satsar stort trots finanskris och lågkonjunktur

Pressinbjudan 2008-11-26

Med väntade neddragningar inom både basindustri och offentlig sektor i länet skulle man kunna få för sig att det inte finns någon framtidstro i Norrbotten. Men det är helt fel och ett exempel på det motsatta är Inger Cordier som vågar storsatsa på hårvård med miljöprofil och utbildningar, i en liten by söder om Luleå.

Det är kvinnorna i länet som går i spetsen och vågar tro på sina idéer, trots att det även i Norrbotten finns tecken på en nedgång. Inger Cordier från Rosvik, satsar stort på hår och hudvård med naturkosmetik. Dessutom satsar hon på vidareutbildning av frisörer som vill lämna traditionella hår och hudvårdsartiklar och byta till hudvårdsmedel med miljöprofil. Med den inriktningen tror hon själv stenhårt på sin satsning.

- Även om det kan se mörkt ut för nya företagare just nu så är jag övertygad om att jag är på helt rätt linje och i rätt bransch, säger Inger Cordier och pekar på en färsk undersökning som stödjer hennes uppfattning.

I underökningen konstateras att vändningen neråt kommit snabbt och att länet nu ligger på riksgenomsnitt jämfört med förra hösten då Norrbotten låg en bra bit över. Det visar Småföretagarbarometern* november 2008, i en ny prognos. Bland små och medelstora företag är det nu i höst det svagaste läget sen våren 2005, visar undersökningen.

Men den bransch där Inger Cordier är verksam - övriga tjänster - påverkas minst av nedgången och har ett förhållandevis bra konjunkturläge om man jämför med övriga redovisade branscher, och så kommer det troligen även att fortsätta nästa år, enligt prognosen.

Inger Cordier, som har ett förflutet i Östersund där hon arbetat många år som frisör, flyttade till Norrbotten 2005 när hennes man, som är militär, fick jobb i länet. Det var då som Inger kom i kontakt med naturkosmetiken och hur det gick till är en riktig solskenshistoria.

Välkomna att träffa Inger Cordier och hör historien och hennes planer.

- Ni som blir intresserade av det här är välkomna att träffa mig och höra mer, i Quality Hotels foajé på torsdag 27 november klockan 10.00

Hälsningar

Inger Cordier

070 - 361 2561

inger.cordier@hotmail.com

____________________________________________________________________________________________

* Småföretagarbarometern november 2008 har genoförts av Företagarna och Swedbank i samarbete, med hjälp av SIFO research international och omfattar i länet 4630 företag med mellan 1 och 49 anställda.

• naturkosmetik
  • miljöprofil