Hon startar frisörsalong med miljöprofil och utbildning

Inger Cordier, naturfrisör i Rosvik. Foto Leif Nyberg

Pressmeddelande 2008-11-27

I en by söder om Luleå startar jämtländskan Inger Cordier frisörsalongen KamIn där hon ska arbeta helt utan kemikalier. På sikt ska hon även utbilda andra frisörer som vill gå på samma linje. Mitt i den ekonomiska krisen törs Inger satsa på en helt ny salong som snart invigs i byn Rosvik utanför Luleå i Norrbotten.

Till helgen inviger Inger sin nya lokal på 80 m2 i Rosvik, ca 4 mil söder om Luleå. Det blir 4 arbetsplatser i den nya lokalen med möjlighet att utöka till 6. Inger och hennes man har arbetat hårt för att hinna få lokalen färdig till invigningen. Hyresvärden har renoverat lokalen, men allt annat som är direkt relaterat till frisörsalongen, som t ex belysning och vattenledningar, har Inger och maken stått för, liksom att städa bort allt skräp efter renoveringen.

Naturfrisör

I sin nya salong ska hon arbeta som frisör med miljövänliga hud- och hårvårdsmedel baserade på örter från företaget BiLein och Dermanord. På sikt ska hon även satsa på utbildning för andra frisörer som vill lämna konventionella hår och hudvårdsmedel och gå över till naturbaserade produkter. Det är då som de 6 arbetsplatserna i salongen kommer till full användning.

Det handlar om naturmedel som utvecklats för 2000 talet men som har en betydligt äldre historia. Färga håret med örter gjorde redan Kleopatra av Egypten, påpekar Inger. De senaste 10 åren har örtbehandling av hår blivit vanligare bland frisörer och det märks på håret.

- Hår och hårbotten blir friskt och håret blir mer lättskött och det blir blankare, säger Inger Cordier.

En solskenshistoria

Det finns idag ett 30-tal naturfrisörer i Sverige och det är lite av en solskenshistoria hur Inger kom in på det spåret. I 20 år har hon varit frisör i Östersund och arbetat med konventionella metoder, men när hennes man fick jobb på flygflottiljen F21 i Luleå, fick Inger av en händelse kontakt med en av ägarna till företaget BiLein som hade hört att hon var på väg att flytta till Rosvik. Hon fick utbildning av företaget till naturfrisör och samtidigt kunde hon av en ren händelse sälja sin salong i Östersund till en god vän.

Allt föll på plats för Inger och hon hittade sin nya inriktning. Första åren i Rosvik friserade hon i ett litet rum på 17 kvadratmeter i det egna huset, men nu är det snart invigning av en betydligt större och finare lokal i samma by.

- Det känns väldigt spännande, säger Inger Cordier.

• frisör
  • miljöprofil