Klimatsmart takarmatur nominerad till Guldstolen av Sveriges Arkitekter

Klimatsmart takarmatur nominerad till Guldstolen av Sveriges Arkitekter

Takarmaturen Multilume Re:Think är en av fem nominerade till Guldstolen Produkt 2022 av Sveriges Arkitekter. Med en kropp helt gjord av hård papp är denna lätta varelse en tungviktare i vårt klimatarbete. Genom att byta ut materialet i armaturkroppen i en av de mest säljande produkterna, minskar vi armaturstommens CO2-avtryck med 81% utan att ge avkall på varken säkerhet, kvalitet eller funktion.

Guldstolen är inredningsarkitekternas eget pris. Pristagarna ska ha högt konstnärligt, innovativt värde samt vara funktionell och välgestaltad.

Juryns motivering lyder: "En självklar ersättare till de takarmaturer som förekommer i snart sagt varje större kontor. Multilume Re:Think bidrar till att givna parametrar ställs på ända och pekar på behovet av en omstart. Fagerhult initierade armaturen för ett mer resurssnålt och klimatvänligt utbud, med utgångspunkt från företagets tio mest sålda produkter. Tanken är att förändra både tillverkning och transporter i grunden." Läs hela nomineringen.

Multilume Re:Think är en armaturstomme gjord av svenskt naturfiber och återvunnet material som i sin tur går att återvinna till 100%. Inga plastdetaljer eller bylsiga emballage, enbart återvinningsbar wellpapp finns kvar efter installation. Instruktionsmanualen är tryckt direkt på baksidan av armaturen, lätt till hands vid eventuella funderingar senare. Ingenting är utelämnat, allt finns i lådan. Genom att byta ut materialet i armaturstommen, från metall till papp, har vi minskat vikten på hela armaturen med 32%. En stor fördel vid både frakt och installation, som båda blir lättare och smidigare. Inte bara vikten är mindre, även volymen vid frakt har minskat med 30%.

Fagerhult har varit en tillverkande fabrik i Sverige i drygt 75 år, där vi alltid varit noga med detaljer och kvalitet. Sedan 2020 har vi dessutom ambitiösa hållbarhetsmål, kopplade till FN:s globala mål för hållbar utveckling, vilka ger riktning för vårt hållbarhetsfokus och för hur vi ska bidra till samhället. Bland annat vill vi att våra armaturer ska bestå av 80% förnybara eller återvinningsbara material och att alla belysningslösningar ska ha integrerad ljusstyrning innan 2030. Det är ett utmanande mål som ger oss energi och sporrar vår kreativitet när det gäller att tänka nytt.