Fagerhult x Nobel Week Lights – ett partnerskap som belyser innovation och framtid

Inför årets upplaga av Nobel Week Lights blir Fagerhult Principal Partner till Nobelprismuseets växande ljusfestival. Samarbetet sträcker sig över tre år och inleds under Nobelveckan, 2–10 december, i Stockholm.

Nobel Week Lights presenteras av Nobelprismuseet och är en hyllning genom ljuskonst till Nobelpristagarna och deras insatser för att bidra till mänsklighetens största nytta. Vid årets ljusfestival visas sjutton ljusinstallationer runt om i centrala Stockholm.

– Vi ser fram emot ett nära samarbete med fokus på ljus, kunskap och innovation där människan och en hållbar framtid är i absolut fokus, säger Frida Almqvist, VD, Fagerhults Belysning Sverige AB.

Partnerskapet mellan Nobel Week Lights och Fagerhult knyts samman av en stark gemensam passion för ljus och innovation. Ljusfestivalens kreativa koppling till framstående forskning – där människor får uppleva ljus tillsammans – går i linje med belysningsföretaget Fagerhults vision om att skapa ett gott ljus för människan.

– Jag är otroligt glad över att vi samarbetar med Fagerhult kring ljusfestivalen. De har ett stort engagemang och mycket kunskap kring vad ljus betyder för människors välbefinnande i olika miljöer, säger Erika Lanner, Museichef på Nobelprismuseet.

Under ljusfestivalen lyser svenska och internationella konstnärer upp decembermörkret med innovativa ljusinstallationer där unika tolkningar av Nobelpristagarnas forskning och insatser förmedlas. Bland årets konstnärer finns Miguel Chevalier, en av pionjärerna inom virtuell och digital konst och en av världens mest framstående ljuskonstnärer. Hans verk skapar unika upplevelser av ljus och har visats över hela världen.

– Vi vill bygga starka internationella nätverk där vi kan samarbeta kring frågan om hur vi tillsammans kan driva innovation och hållbar utveckling framåt. Att bli en del av Nobel Week Lights är en stor ära, säger Frida Almqvist, VD, Fagerhults Belysning Sverige AB.

Nobel Week Lights är öppen för allmänheten en stor och internationell publik erbjuds 60 guidade turer för att uppleva innovativa ljusinstallationer.

– Ljusfestivalen är en fantastisk möjlighet att få ta del av vetenskap och kultur under den tid när Stockholm är som allra mörkast, säger Erika Lanner, Museichef på Nobelprismuseet.

Om Nobel Week Lights

Nobel Week Lights är initierat och producerat av Annika Levin, Alexandra Manson, Lara Szabo Greisman och Troika AB. Evenemanget är en del av Nobelveckans program och presenteras av Nobelprismuseet med stöd av Stockholms stad, Stockholms Handelskammare, Fagerhult, FAM, Grand Hôtel Stockholm och Einar Mattsson AB samt ett flertal andra partners.

Foto: Christian Åslund