Discovery — i plast baserad på förnybart råmaterial istället för fossil olja.

Rediscover Discovery

Nu har Fagerhult gjort det ännu enklare att göra ett hållbart val för din belysningslösning, utan att ens behöva välja. I vår uppdaterade armatur Discovery (tidigare Discovery Evo) har vi minskat mängden fossila råmaterial genom att använda plast från förnybara källor. Dessutom erbjuder armaturen ljusstyrning med Organic Response – ett trådlöst plug-and-play system – som kan sänka energiförbrukningen med upp till 80%, och därmed också klimatpåverkan.

– Vi är glada över en kunna presentera en armatur som så tydligt svarar upp mot vår vision om en mer hållbar framtid, säger Niclas Thulin, Sustainability Manager, Fagerhult. Vi utvärderar hela tiden alternativa material för flera av våra produkter, och vi såg det som helt naturligt att göra det här skiftet.

Fagerhult har i sin tillverkning minskat användningen av fossilt råmaterial vid framställningen av polykarbonatplast. Istället används ett ISCC-certifierat material baserat på biologiskt förnybar olja (tallolja och frityrolja), vilka bägge är restprodukter från skogsindustrin respektive restaurangbranschen. Då Discovery till 73% består av polykarbonatplast så innebär utbytet av plastmaterial att vi kan minska vårt CO2-avtryck med cirka 246 ton per år.

– Plastbytet sker genom en så kallad massbalanslösning, förklarar Christer Liljegren, Product and Application Manager, Fagerhult. Det innebär att vi ställt krav på vår leverantör att byta ut en viss mängd fossilbaserad olja mot fossilfri i den totala tillverkningen av plasten, vilken sedan fördelas ut under en bestämd tidsperiod. Det innebär att produkterna kan innehålla olika mängder förnybar plast. Med en massbalanslösning säkrar vi att en stor mängd fossil olja inte används i plastproduktionen, utan byts ut mot en förnybar råvara istället.

Resultatet från en livscykelanalys visar att den nya ISCC-certifierade plasten har 49% lägre klimatpåverkan jämfört med fossil plast. Trots en sådan stor förändring, så har den nya plasten precis samma egenskaper som den gamla och ingenting i armaturens utseende avslöjar att det skulle vara något annorlunda med den. Produktens goda ljusegenskaper, energieffektivitet och korta installationstid är precis som tidigare. Vi släpper aldrig ifrån oss något som vi inte är nöjda med kvalitetsmässigt, och detta är inget undantag.