Fairtrades mobilapp – konsumentmakt i din ficka

Fairtrades mobilapp – konsumentmakt i din ficka

På internationella konsumentdagen den 15 mars lanserar Fairtrade ett nytt konsumentmaktsverktyg i fickformat. Fairtrades mobilapplikation gör det lättare för svenska konsumenter att efterfråga etiska produkter i butiken eller leta upp en restaurang som serverar Fairtrade-märkta varor. Genom att scanna streckkoden på Fairtrade-märkta varor i butikshyllan kan kunderna direkt få information om produkterna och möjlighet att träffa odlarna bakom varan de håller i handen.

Konsumenterna är mer medvetna idag och allt mer aktiva i att söka information om produkter de lägger i sin shoppingkorg. De etiska valen är viktiga för svenska konsumenter. Åtta av tio anser att företag bör bidra till bättre arbetsförhållanden och att de kan bidra till att minska fattigdomen i världen genom att agera mer ansvarsfullt i handeln med utvecklingsländer. Det visar en undersökning gjord av undersökningsföretaget Globesc­­an. Med hjälp av tekniken för att scanna streckkoder med mobilen är det nu möjligt att hitta lättillgänglig information nära produkterna och vid köptillfället.

­­­-  Mobilappen är ett svar på konsumenters efterfrågan att få veta mer om de odlare som producerat det vi konsumerar. Nu erbjuder vi en unik möjlighet för konsument och producent att mötas direkt i butikshyllan, säger Helena Markstedt, generalsekreterare på Fairtrade Sverige.

Syftet med appen är att öka intresset för och kunskapen kring arbetsförhållanden bakom produkter, men också att göra det lättare för konsumenterna att hitta hotell, caféer och restauranger som serverar Fairtrade-märkta produkter. Genom att söka på ort eller använda telefonens gps visas serveringsställen i närheten på en karta. Över 1000 serveringsställen som serverar Fairtrade-märkt finns redan i appen och tanken är att konsumenterna själva skall kunna bidra genom att skicka in tips på serveringar som ännu inte finns med direkt via appen.

Applikationen består av fyra huvudsakliga delar:

• PRODUKTER: Sök fram eller scanna en produkt för att få reda på mer om produkten samt få en inblick i vad Fairtrade bidragit till för odlarna.
  • FIKA: Hitta närmsta café, hotell eller restaurang som erbjuder Fairtrade-märkta produkter. Sök på serveringsställen i en specifik stad och tipsa om ställen som borde finnas med direkt via appen.
  • MÖT ODLARNA: Se på en karta var Fairtrade-certiferade produkter produceras, lär mer om länderna och läs berättelserna från människorna som producerar våra varor.
  • OM FAIRTRADE: Lär mer om produktmärkningen, läs nyheter om Fairtrade och följ vår blogg.

Här kan du se en film för en snabb inblick i appens funktioner:

Mobilapplikationen är utvecklad i samarbete med Monterosa och finns för både Android och iPhone. Appen är baserad på Wordpress, vilket är en kostnadseffektiv lösning som gör det enkelt för Fairtrade att hålla appen uppdaterad utan att användarna behöver ladda ner nya versioner av appen.

Appen är gratis och kommer att läggas ut på Apples Appstore och Android market klockan 9.30 den 15 mars. Kontakta oss om du vill skriva om appen och testa den innan den släpps, se nedan.

Mer information

Hela undersökningsresultatet från Globescan finns på http://www.fairtrade.se/cldoc/138.htm.

För mer information, kontakta Helena Markstedt, generalsekreterare på Fairtrade Sverige, på telefon 0703-808016 eller Maria Granefelt, kommunikationsansvarig på Fairtrade Sverige, mail maria.granefelt@fairtrade.se eller telefon 073-673 16 72.