Ökad bananförsäljning med Fairtrades butiksmaterial

Ökad bananförsäljning med Fairtrades butiksmaterial

Fairtrade Sverige och Retail Academics har under hösten undersökt hur butiksmaterial påverkar försäljningen av Fairtrade-märkta bananer. Merparten av de livsmedelsbutiker som deltog upplevde ett uppsving i försäljningen och bananmaterialet togs väl emot av kunderna.

Under sex veckor i höstas undersökte Fairtrade Sverige tillsammans med Retail Academics hur butiksmaterial för bananer påverkar både försäljning och kundupplevelse. Budskapet om vilken skillnad Fairtrade gör syntes på såväl hängande skyltar som hyllvippor vid fruktdisken. Försäljningen under perioden med skyltning i butik jämfördes sedan med försäljningen utan uppsatt material*. Och siffrorna talar sitt tydliga språk:

– Med det uppsatta butiksmaterialet sålde Fairtrade-märkta bananer sex procent bättre än utan materialet. Det är riktigt bra. Normalt brukar vi kunna se en ökning med upp till 1,5 procent, men eftersom detta material har ett relevant och viktigt budskap som dessutom ligger helt i tiden så blir effekten mycket större, säger Frida Åkerlund, senior partner på Retail Academics.

Dessutom ökade hela banankategorin sin försäljning under perioden som materialet var uppsatt. Materialet uppskattades av butikerna och alla som deltog har valt att behålla materialet i butik.

Närmare sju av tio kunder uppgav att det var just på plats i butiken som de fattade beslut om vilka bananer de skulle köpa. Hela 97 procent uppgav att de uppskattade budskapet om Fairtrade. Majoriteten av de tillfrågade tyckte dessutom att kommunikationen var både tydlig och relevant.

– Att välja Fairtrade handlar om att motverka fattigdom och främja schyssta arbetsvillkor. Därför är vi så klart väldigt glada över att konsumenterna uppskattar att få information om Fairtrade – och att materialet påverkar försäljningen i positiv riktning, säger Cecilia Ceder, vd på Fairtrade Sverige.

De senaste åren har försäljningen av Fairtrade-bananer minskat i Sverige. År 2018 var en av sex bananer Fairtrade-märkt, i dag är det en av tio. Parallellt med den minskade försäljningen har odlare och anställda på bananplantage fått det allt tuffare till följd av ökade omkostnader, minskade importpriser och eskalerande klimatförändringar.

– Att erbjuda konsumenter bananer producerade med respekt för mänskliga rättigheter och miljö är ett sätt för dagligvaruhandeln att ta ett kliv framåt i sitt hållbarhetsarbete, säger Cecilia Ceder.

Utifrån de positiva siffrorna som materialet genererade tror Frida Åkerlund på Retail Academics att fler butiker kan få se ett uppsving genom tydligare skyltning i butik:

– För butiker som vill satsa på hållbart odlade bananer kan butiksmaterialet absolut vara ett sätt att öka kundernas intresse och köpvilja, säger hon.

* Jämförelsen gjordes enligt den beprövade testmetoden Latin square design.

Pressbilder

Foto på Cecilia Ceder: Fairtrade Sverige Foto på Frida Åkerlund: Retail Academics

Fairtrade en aktör för en mer hållbar världshandel och en internationell certifiering av råvaror odlade i länder med utbredd fattigdom. Certifieringen innebär bland annat en bättre betalning till odlaren och krav på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.