Rekordmånga fikar Rättvisemärkt - det här händer i Malmö

Rekordmånga fikar Rättvisemärkt - det här händer i Malmö

På tisdag den 20 oktober kommer över en kvarts miljon människor i Norden att fika Rättvisemärkt i Nordic Fairtrade Challenge. Över tusen fikaraster är planerade i Sverige och över ett hundratusen personer beräknas delta runt om i landet. Det kommer att fikas på tåg, universitet, hotell, skolor, arbetsplatser och många andra platser. Över 2500 malmöbor beräknas delta.

I den nordiska fikautmaning tävlar Sverige, Norge, Danmark och Finland om vilket land som kan samla flest personer som fikar Rättvisemärkt under en dag. Nordic Fairtrade Challenge går av stapeln tisdagen den 20 oktober mellan klockan 8.00 - 20.00 och alla som vill kan delta. Intresset är rekordstort från såväl privatpersoner, organisationer som företag och politiker. Bara i Malmö kommer över 75 fikapauser att arrangeras, bland annat utmanar Malmö stad Köpenhamn i fikapausen.

Syftet är att visa på att man över en kopp kaffe, en cola eller en bit choklad kan bidra till att odlare och anställda i utvecklingsländer får förbättrade arbets- och levnadsvillkor och samtidigt öka kunskapen om att de små valen i butik faktiskt gör skillnad. På kampanjsajten, www.rattvisemarkt.se, kan man se hur antalet fikapauser växer dag för dag. Där hittas också listan på alla fikapauser som arrangeras i Malmö.

Reglerna för att delta är enkla. Alla som arrangerar eller deltar i en fikapaus den 20 oktober där minst en Rättvisemärkt produkt serveras kan vara med och tävla för att Sverige ska vinna den nordiska fikautmaningen.

För mer information om Nordic Fairtrade Challenge kontakta Maria Granefelt, opinionsbildningsansvarig på Rättvisemärkt

E-post: maria.granefelt@rattvisemarkt.se
Telefon: 073-673 16 72

Nordic Fairtrade Challenge är en del i Rättvisemärkts årliga kampanj Fairtrade Fokus som pågår 12-25 oktober (v42-43). Förutom fikapausen pågår 100-tals evenemang runt om i Sverige under kampanjveckorna. Se mer på http://www.rattvisemarkt.se/fairtradefokus2009/

För mer information kontakta Karin Wallin, lokal kampanjsamordnare i Malmö under Fairtrade Fokus 2009, telefon: 070 - 939 63 17.

RättvisemärktTM

När du väljer Rättvisemärkt bidrar du till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer.

• Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor
  • Lokalsamhället utvecklas socialt och ekonomiskt

Idag finns det ett brett utbud av Rättvisemärkt att välja ur, t ex kaffe, te, kakao, drickchoklad, chokladkakor, bananer och annan färskt frukt, juice, ris, quinoa, glass, socker, müsli, snacks/godis och honung. Dessutom går det att köpa Rättvisemärkt vin, rosor, sportbollar, och produkter som innehåller Rättvisemärkt bomull.

Rättvisemärkt är en oberoende produktmärkning och din garanti för att en produkt uppfyller internationella Fairtrade-kriterier. Rättvisemärkt är den svenska representanten i Fairtrade Labelling Organizations International, FLO.

Läs mer på www.rattvisemarkt.se

Fairtrade Sverige är den svenska representanten i Fairtrade International. Läs mer på www.fairtrade.se

Ingrid Arinell

Välj Fairtrade-märkta produkter - ett enkelt sätt att göra skillnad!

Många av världens råvaruproducenter har svårt att hävda sig på världsmarknaden. De arbetar ofta under dåliga förhållanden och måste sälja sina produkter till priser som inte ens täcker produktionskostnaden. Därför finns Fairtrade, en oberoende produktcertifiering som skapar förutsättningar för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.