Nytt dominikanskt Fairtradekaffe från Eguale

Det senaste tillskottet i Eguales sortiment av bryggkaffen heter Esperanza Dominicana. Det är ett exklusivt single origin-kaffe med balanserad smak, rund sötma och en kryddig twist i eftersmaken.

Bönorna i kaffet kommer från kooperativet Fedecares, som består av 134 lokala odlarföreningar i 13 provinser i Dominikanska Republiken. Fedecares viktigaste uppgift är att bidra till bättre livskvalitet för sina medlemmar genom att investera i infrastruktur, öka samarbetet mellan odlare och främja ekologiska metoder.

Precis som alla andra produkter i Eguales sortiment, så har Esperanza Dominicana en egen fågel på förpackningen, med verklig förlaga i landet råvaran kommer från. Hispaniolaparakiten är en högljudd papegojfågel som är känd för sin förmåga att härma ljud. Lokalbefolkningen i Dominikanska Republiken och Haiti sägs prata tyst när de ser den gröna fågeln, eftersom de är rädda att den för vidare hemligheter.

Eguale Esperanza Dominicana säljs i 375-grams förpackning. I samband med lanseringen byter även Eguales övriga bryggkaffen förpackningsstorlek från 250 till 375 gram. Den nya påsen är enklare att öppna och kommer inom kort även att förses med återförslutningsfunktion.

Bildmaterial: Bild på Esperanza Dominicana finns här, och en bild på Eguales bryggkaffen i ny förpackning finns här. Bild från odlarkooperativet Fedecares finns här.

Kontaktperson: Jens Baagøe, vd. jens@sckeus.se, tel 031-65 48 00

• kaffe
  • fairtrade
  • eguale

Sackeus startades redan 1976 av Diakonia, Svenska Kyrkans mission och Lutherhjälpen. Inriktningen har alltsedan starten varit att genom handel med små producenter i utvecklingsländer sträva efter att förbättra levnadsvillkoren för människor i tredje världen.

Idag är Sackeus en väl etablerad livsmedelsgrossist som finns representerad på samtliga marknader i Sverige där fair trade-produkter efterfrågas. Bolaget ägs sedan 2001 av Bergman & Bergstrand Kafferosteri, Svenska Kyrkans Förvaltnings AB samt av det mexikanska kaffeodlarkoopertivet UCIRI, som är vår huvudleverantör av råkaffe.

Som Skandinaviens ledande fair trade-grossist erbjuder Sackeus ett brett och högkvalitativt sortiment av rättvist producerade livsmedelsprodukter. Läs mer på Sackeus hemsida, eller på Eguales egen webbplats