10 saker ditt factoringbolag inte vill att du ska vet

Factoring förknippades innan Fakturabörsen lanserades med dyra avgifter och inlåsning i oförmånliga avtal hos factoringbolagen. Fakturabörsen är lösningen för företag i behov av förbättrad likviditet som behöver sälja fakturor och erbjuder dem, till skillnad från factoringbolagen, att sälja fakturor på sina egna villkor till högstbjudande köpare. Här är 10 saker ditt factoringbolag inte vill att du ska veta.

1. Du blir inlåst i långa oförmånliga avtal. Avtalen reglerar på ett oförmånligt sätt villkor och priser, och du måste sälja alla dina godkända fakturor under avtalstiden.

Fakturabörsen låser aldrig in dig i några avtal som dikterar villkor för när eller hur du säljer fakturor.

2. Du har liten eller ingen kontroll. Du blir tvingad att säja alla fakturor som ditt factorinbolag anser vara godkända och dessutom till ett förutbestämt pris som ditt factoringbolag bestämmer åt dig.

Fakturabörsen låter dig sälja de fakturor du vill när du behöver det.

3. Du har ingen flexibilitet. Priser och villkor bestäms när du låser in dig.

Fakturabörsen låter dig bestämma dina egna villkor och du säljer fakturan till högstbjudande.

4. Pengar finns inte alltid när du behöver. Factoringbolag har olika limiter som kan vara baserat på tid eller exponering mot en specifik kund, vilket gör att du inte alltid kan få pengar när du behöver.

Fakturabörsen har samlat både mindre och större professionella investerare så som investmentbolag och hedgefonder som bjuder på dina fakturor. Detta ökar tillgången på likviditet.

5. Du betalar mer än du tror. Factoringbolag har dolda avgifter lite varstans och offerterna du får är priser exklusive moms vilket gör att din utbetalning på kontot blir mindre än du tror.

Fakturabörsen har en transparent prisstruktur utan dolda avgifter. Dessutom sker fakturaköp genom Fakturabörsen utan avdrag för moms vilket ger dig mer på kontot samtidigt som totalpriset blir betydligt lägre (ca. 30 % lägre än traditionell factoring).

6. Du förlorar mer pengar över tiden. Om dina kunder inte betalar i tid kan factoringbolagen debitera dig för räntekostnader m.m.

När du säljer fakturan genom Fakturabörsen har du även sålt risken och du blir således inte skyldig att betala några räntekostnader.

7. Ingen konkurrens. När du har låst in dig i ett avtal med ditt factoringbolag behöver de inte konkurrera med andra factoringbolag och kan således höja sina priser mot dig utan att du har något att säga till om.

Fakturabörsen är starkt emot detta och har därför skapat denna auktionsmarknad där du alltid får ett korrekt marknadspris för din faktura pga. full konkurrens från professionella finansiella aktörer som köper dina fakturor till högstbjudande.

8. Du kan inte gå någon annanstans för finansiell hjälp. Factoringbolagen kräver full företagsinteckning mot de fakturor du säljer och du kan därför inte få hjälp av någon annan finansinstitution.

Fakturabörsen fungerar bra både som huvudfinansiering och komplement till annan finansiering när ditt företag är i behov av likviditet, eftersom inga krav finns gällande företagsinteckning etc.

9. Du behöver ingå personlig borgen. Factoringbolagen kräver ofta att du, dina delägare och i många fall även make/maka skriver på en personlig borgen. Detta betyder att du sätter din familjs personliga tillgångar i risk om dina kunder inte betalar de fakturor du säljer.

Fakturbörsen har inget krav på personlig borgen dvs. när du sålt fakturan är risken borta vilket den alltså inte är när du säljer fakturor till ditt factoringbolag.

10. Ditt företag kan försättas i konkurs om du inte betalar. Factoringbolagens avtal är synnerligen oförmånliga då företagsinteckning och full personlig borgen gör att ditt företag, och även du personligen, kan sättas i konkurs om dina kunder inte betalar.

Fakturabörsen frigör dig från oförmånliga villkor och risker och erbjuder dig ett rent fakturaköp där köparen som köpt din faktura övertar risken och du får betalt redan inom 24 timmar.

Roni Bicér, VD

• företagskredit
  • företagslån
  • köpa fakturor

Fakturabörsen som drivs av European Factoring Exchange är Sveriges och Europas första webbaserade auktionsmarknad för fakturahandel. Målet är att hjälpa allt ifrån små- och medelstora företag till internationella företag att sälja sina fakturor till högstbjudande, så att de bl.a. kan möta tillfälliga likviditetstoppar och investera i nya projekt tidigare för att växa snabbare. European Factoring Exchange står under Finansinspektionens tillsyn i kategorin Registrerad Betaltjänstleverantör.

Roni Bicér

Presskontakt Verkställande Direktör 0733777201 www.fakturaborsen.se