Falck hjärtsäkrar Nokas väktarbilar med Falck hjärtstartare

Nokas är nominerat till Årets Bevakningsföretag. Med hjälp av Falck hjärtstartare hjärtsäkrar man nu ett antal av sina väktarbilar och bidrar till att fler personer som drabbas av hjärtstopp utanför sjukhus kan räddas.

Varje år drabbas 10 000 svenskar av hjärtstopp utanför sjukhus. Endast 500 av de som råkar ut för ett hjärtstopp utanför sjukhus överlever. Med hjärtstartare nära till hands kan antalet som överlever öka. Falck förser nu ett antal av Nokas väktarbilar med brandsläckare, förbandslåda och hjärtstartare och utbildning. På så sätt kan väktarna, förutom att säkerställa trygghet för kunder också hjälpa till att rädda liv.

- Förutom att förse väktarbilar med Falck hjärtstartare, förbandslåda, erbjuder vi också möjlighet till utbildning. Det är fantastiskt att vi kan vara med och bidra till trygghet i vardagen. Genom att få hjärtsäkra ett antal av Nokas väktarbilar kan vi tillsammans bidra till att minska antalet hjärtstopp med tragisk utgång, säger Esbjörn Jagebro, Försäljningschef på Falck Assistans.

- I och med att våra väktare erhåller kunskap i HLR via väktarutbildningen känns det naturligt att kunna utnyttja kompetensen och möjligheterna till att rädda liv. Vi har därför valt att börja utrusta vissa av våra bilar med hjärtstartare för att kunna komplettera kunders och allmänhetens säkerhet, samt underlätta för räddningstjänst och andra blåsljusmyndigheter. Vi har haft ett långtgående samarbete med Falck, och de hjärtstartare som Falck har är smidiga och lättanvända, vilket underlättar i en skarp situation, säger Philip Brink, Driftchef Nokas Bevakning.

Fakta hjärtstopp
Varje år drabbas cirka 10 000 svenskar av hjärtstopp. Hjärtstopp är den vanligaste dödsorsaken på arbetsplatsen i västvärlden. Vid ett hjärtstopp är tiden mycket kritisk, för varje minut som går utan start av HLR minskar möjligheten att överleva. Med hjälp av hjärtstartare ökar möjligheten att fler överlever ett hjärtstopp utanför sjukhus.

Fakta Falck Hjärtstartare
Falck har som mål att fler människor ska överleva hjärtstopp. Med en professionell hjärtstartare och utbildning av den samt utbildning i första hjälpen kan man vara med och rädda liv. Falck erbjuder paket med hjärtstartare och utbildning. Falck’s räddningspersonal undervisar dig och dina medarbetare i livräddning med Falck Hjärtstartare.

Fakta Nokas
Nokas är ett ledande säkerhetsföretag med verksamhet i Norge, Sverige och Danmark. 2014 är Nokas nominerade till årets bevakningsföretag.