Daniel Svensson

Pressmeddelande -

Hallands nya stjärnskott Daniel Svensson till final i den internationella kocktävlingen Copper Skillet

Halland har en lång historia av att vara känt för sin rika matkultur, och kopplingen mellan Falkenberg och mat är stark, med flera passionerade eldsjälar. Daniel Svensson är en av dem som personifierar denna passion och som nu stolt representerar Falkenberg Strandbad.

För 23 år sedan började Daniel sin kockkarriär i Stockholm och genom hårt arbete fick han förmånen att arbeta på några av landets bästa restauranger. Efter många år i skuggan av väletablerade köksmästare är det nu hans tur att stå i rampljuset. Daniel har arbetat på ett flertal restauranger runt om i världen, allt ifrån Kiruna och Paris till Singapore. Nu har han påbörjat ett nytt kapitel som köksmästare på Restaurang Famille, Falkenberg Strandbads franska brasserie.

"Det är få förunnat att få arbeta som köksmästare på Sveriges mest fullbelagda hotell och jag är så stolt över att jag får vara del av teamet på Strandbaden. Jag har alltid älskat västkusten och nu känns det som att jag äntligen hittat rätt. Jag har dessutom kommit in i en väldigt spännande tid då det är mycket som är under utveckling.Visionen som målades upp om nysatsningen på Restaurang Famille var precis vad jag drömt om och det är en ära att få vara med att forma den," säger Daniel.

Daniel ska nu tävla i Sverigefinalen av Copper Skillet, en internationell matlagningstävling för konferensanläggningar. Tävlingen går ut på att skapa en modern konferensrätt baserat på en hemlig råvarukorg. Daniel kommer att ha 15 minuter på sig att skapa rätten efter att råvarorna avslöjas så fantasin och kreativiteten kommer verkligen att sättas på prov. Otaliga timmar har lagts på träning inför den här tävlingen och siktet är inställt på att ta med segerpokalen hem till Falkenberg.

"Jag är också fullständigt övertygad om att vårt samarbete och den delade visionen är helt rätt för Strandbaden. Daniel har ett oerhört starkt driv och en vilja som imponerar på mig. Jag har en stark tro på att Daniel kommer att lyckas riktigt bra i tävlingen och sätta Falkenberg Strandbad på den gastronomiska världskartan," berättar Executive Head Chef Pär McQueen.

Daniels ambition är att ta konferensmatlagningen till en helt ny nivå. Genom att tänka utanför boxen och att laga mat som är i tiden vill han sätta sin prägel på Strandbaden.

"Målet med tävlingen är såklart att vinna, men också att skapa en nytänkande, klimatsmart och modern konferensrätt som våra gäster ska få uppleva!" avslutar Daniel med.

Den svenska tävlingen genomförs i år den 11 mars på Sergel HUB. https://www.svenskamoten.se/ny...