Angelica Augustsson förgyller Lexington Clinic

Onsdag 6 juli visar det nya svenska stjärnskottet, Angelica Augustsson, sin fantastiska ridstil i den nya grenen equitation vid Lexington Clinic i Falsterbo.
Clinicen utgör dessutom startpunkten för en planerad nordisk serie – Equitation Masters!

Förra året visades equitation, en amerikansk tävlingsform där hoppbanorna är baserade mer på teknik och lydighet, snarare än höjd och tid, för första gången i Norden. Det var vid Lexington Clinic. Nu tas ett nytt steg inom equitation, då det svenska stjärnskottet Angelica Augustsson visar hur det hela går till i samarbete med Sveriges förbundskapten i hoppning, Sylve Söderstrand.
– Vi på The Lexington Company är fantastiskt glada och stolta över samarbetet med Falsterbo Horse Show. Möjligheten att i samarbete med både Angelica Augustsson och Sylve Söderstrand få föra fram fördelarna med equitation till en så stor publik är fantastisk, säger Kristina Lindhe, VD och Creative Director på The Lexington Company.
Lexington var en av huvudsponsorerna av svenska hopplandslaget vid förra årets Ryttar-VM i Lexington och företaget fortsätter sitt engagemang vid hopp-EM i Madrid i september. Självklart finns Lexington med på flera sätt under Falsterbo Horse Show.
– Falsterbo Horse Show, Lexington och equitation är alla förknippade med kvalité, långsiktighet, klass och stilkänsla. Det passar oss utmärkt att kunna visa upp årets nyheter från USA under Falsterboveckan, fortsätter Kristina Lindhe.
Själva Lexington Clinic går till så att Angelica Augustsson hoppar en av sina hästar och kommenteras av förbundskapten Sylve Söderstrand. Dessutom deltar tre ponnyryttare, Isabella Giegold – Dimmans Eros, Jackie Georgsson – Bally Harting och Cornelia Georgsson – Hembins Ronaldo. I equitation är maxhöjden är 1,20 och där kan finnas inslag av naturhinder på banan. Det är ryttarens stil och prestation som bedöms, inte hästens.
– Den här programpunkten är extra attraktiv för publiken! Vi är väldigt måna om att föra fram det goda exempel som equitation utgör, i en form där den amerikanska stilen paras ihop med den europeiska, säger Jan-Olof Wannius, Show Director för Falsterbo Horse Show. Därför är det glädjande att det finns utrymme att sända delar av Lexington Clinic i Eurosport.
Planerna för equitation kan utvecklas under Falsterboveckan kommande år.
– Vi planerar att starta en nordisk serie, Equitation Masters, där det ska gå att kvala i alla fyra nordiska länderna och sedan ha en final här i Falsterbo nästa år, avslöjar Jan-Olof Wannius.
Serien är ännu så länge på idéstadiet.
Lexington Clinic pågår 14.00–14.20 onsdag 6 juli på stora gräsbanan.