Folksam hålller seminarier i världsklass

Fösäkringsbolaget Folksam anordnar fyra seminerier i absolut världsklass under Falsterbo Horse Show.
Nya avelsmetoder, alternativa behandlingsformer, träning utan ridning och träningsupplägg med Rolf-Göran Bengtsson står på programmet. Seminarierna hålls måndag 4 juli 18.30 samt 09.00 måndag, lördag och söndag 10 juli.

Är nya avelsmetoder framtiden?
Plats: VIP-tältet vid stora hoppbanan
Tid: Måndag 4 juli kl 18.30.

Fri entré.
Ingen föranmälan krävs.

Nya avelsmetoder. Som till exempel embryotransfer – ET – och kloning. Ämnet för Folksams traditionella seminarium i Falsterbo är kontroversiellt. Är de nya avelsmetoderna här för att stanna eller handlar det om en dagslända? Och kan de föra svensk avel framåt? Idag kan en svensk uppfödare välja vilken internationell hingst som helst till sitt sto. Sperma skickas kors och tvärs över världen, det har vi vant oss vid, det är vardagsmat. Nu står embryotransfer och kloning för dörren. Metoderna finns redan. Frågan är om Sverige behöver hoppa på detta nya tåg.

Professor Ingvar Fredricson och Peter Ljungcrantz, ordförande resp. vice ordförande i Hopphästklubben reder ut begreppen och ger oss fakta i målet. Hur ser det ut i Europa? Är ET-hästarna framgångsrika? Hur kan en ”vanlig” uppfödare använda ET? På plats finns också två toppryttare, Andreas Schou från Danmark och Royne Zetterman från Sverige som ger sina synpunkter. Publiken är välkommen att ställa frågor.

Onsdag 6 juli – Alternativa behandlingsformer
Möt veterinären Katja Gustavsen från Helsingborgs Djursjukhus och leverantörer av tjänster och produkter för alternativa behandlingsformer.

Lördag 9 juli – Träningsmetoder utan ridning
Behöver du rida din häst varje dag eller är det bättre att ta hjälp av andra träningssätt? Veterinären och forskaren Lars Roepsdorff och tränaren Pether Markne ger synpunkter på skrittmaskin, arbetsband, tömkörning, longering och simning.

Söndag 10 juli – Träningsupplägg med Rolf Göran Bengtsson
Möt Rolf Göran Bengtsson, Sveriges mest framgångsrika ryttare, som ingående berättar om sitt träningsupplägg för unga hästar. Ställ dina egna frågor.

Plats: Folksams tält vid hoppbanan.
Tid: kl 9.00 onsdag, lördag, söndag. Frukost serveras från 8.30

Falsterbo Horse Show arrangeras i år 2–10 juli. Falsterbo Horse Show samlar varje år över 60 000 besökare, över 500 ryttare och 670 hästar. Showen är i antalet starter den största i norra Europa och delar ut cirka 6,5 miljoner kronor i prispengar. Showen är även en totalupplevelse med spänning, show, fest och trevliga människor.
Falsterbo Horse Show och Hickstead i Storbritannien är de enda två tävlingarna i världen som arrangerar både laghoppningen FEI Nations Cup Top League med de bästa hopplagen i världen, och World Dressage Masters – världens mest prestigefyllda dressyrtävling vid sidan av internationella mästerskap.

För mer information, komtakta Ann Andersson
Tel: 0708-31 64 81.