Svenskar vann alla finaler i Falsterbo

Svenskar vann alla finaler i Falsterbo

Svenska ekipage segrade i alla de fyra finalerna som reds vid Falsterbo Horse Show under torsdagen.
Victoria Wallenstam – Copyright hoppade hem premiärupplagan av Jan Svanlunds minneshoppning. Frida Mårtensson – Wild at Heart T toppade ponnyfinalen. Rebecca Maulon – Isac segrade i 6-årsfinalen i dressyr och Jan Brink – Ray Ban i 5-årsfinalen.

Jan Svanlunds Minneshoppning:

Fyra gick till omhoppning i den första upplagan av Jan Svanlunds minneshoppning / ungdomsfinalen. Snabbast av dem, den sista startande Victoria Wallenstam – Copyright, som var 0,39 sekunder snabbare än Alexander Zetterman – Condello. Trea Douglas Lindelöw - Niveau 1136.
– Vi sitter ihop nu, jag och Copyright och vi har ett väldigt bra samspel. Jag har haft honom i cirka två år och vi känner varann utan och innan nu. Nu ser jag fram emot att få hoppa internationellt här på lördag, säger Victoria.
Hoppningen reds till minne av den uppskattade TV-reportern Jan Svanlund, som genom sitt stora engagemang stöttat ridsporten under mycket lång tid.

Internationell hoppning:
Britten Peter Charles - Vindicat vann Grand Prix-kvalet och saudiern Ramzy Al Duhami - Theresia första derbykvalet.

Ponnyfinal:
I omhoppningen startade Frida Mårtensson – Wild at Heart H först och blev felfri. Många försökte kapa hennes tid, vilket ingen av de felfria lyckades med. Därmed vann Frida finalen med Jessica Toelstang –Murphys Flight som tvåa och Emelie Svensson – Ix de l´Aulne som trea.
– Jag är jätteglad även om det inte hunnit sjunka in ännu. Det gick inte alls bra i kvalet i går. Jag höll för lågt tempo och fick en vägran. I samarbete med min tränare Lennart Lindelöw beslöt jag att lägga upp tempot i dag, säger 13-åriga Frida.
– Eftersom jag startade sist gällde det att rida snabbt och nu höll det hela vägen.

7-årshoppning, semifinal 1:
16 av 37 felfria, varav nio svenska. Daniel Zetterman ensam om att rida felfritt på två hästar - Zibon och Avon.

Dressyr 6-årsfinal:
Minna Teldes Isac med 23-åriga reservryttaren Rebecca Mauleon i sadeln vann enkelt med mer än 1,5 procentenheter. Detta före danska Rismone med Mcchala Damm, 70,952 mot 69,429. Trea Aston Martin med John Hvalsö (69,143).
– Det kändes bättre i dag jämfört med valet. Jag hade lite mer koll och fick hjälp med hur jag skulle göra, säger Rebecca, som jobbar som beridare hos Isacs ägare Minna Telde. Minna har gjort riduppehåll under sin graviditet, men har nu suttit upp i sadeln igen.
– Rebecca har gjort en fantastisk insats så det känns skamfullt att ta tillbaka hästen. Men jag har tänkt rida Isac själv i unghäst-VM senare i sommar.

Dressyr 5-årsfinal:
Hingsten Ray Ban 1173 med Jan Brink segrare på 72,76 procent före Tabasco 1201 med Anna Svanberg på 72,593. Trea Romance – Betina Jaeger (71,975).
– I dag flöt det på bra - och det var inga dåliga konkurrenter med, analyserar Jan Brink.
– Han är en fantastiskt fin häst som har kapacitet för mycket mer. Det vore kul att utbilda honom till Grand Prix och sedan kanske tävla en internationell tävling här i Sverige. Sedan finns många bra ryttare som kan ta över honom, kanske ägarens dotter som nu rider ponny, eller exempelvis Marina Mattsson.

BILDTEXT:
Victoria Wallenstam och Copyright vann den första upplagan av Jan Svanlunds Minneshoppning vid Falsterbo Horse Show på torsdagen.
Foto: Emma Sand/Falsterbo Horse Show

Bilden får användas fritt redaktionellt i samband med detta ämne.

Dressyr, 7-årskval:
Belamour – Susane Gielen segrare på 68,684 procnet före Chaigon – Maria Borg (67,456) och Gazella – Pernilla André (66,842).

Resultat hoppning:

Resultat dressyr: