200 demonstrerade för Råstasjön

(Bilder fria för pressen finns här: http://faltbiologerna.se/pressmeddelanden/200-demonstrerade-for-rastasjon)

Igår samlades 200 personer utanför Solna Centrum för att protestera mot Solna stads nya förslag om Råstasjön. Förslaget omfattar bygget 600-700 bostäder vid sjön, något som enligt kritikerna kommer orsaka stor skada på naturen vid Råstasjön. Demonstrationståget arrangerades av Nätverket Rädda Råstasjön.

- Den goda uppslutningen till demonstrationen visar på hur värdefull Råstasjön är för så många, säger Leo Rudberg, Nätverket Rädda Råstasjön. Sjöns rekreations- och naturvärden måste bevaras. Därför kräver vi att Råstasjön blir ett naturreservat.

Nätverket Rädda Råstasjön uppmanar nu alla intresserade att yttra sig senast idag 31 mars till Solna stad på plan@solna.se. Det förra byggförslaget vid Råstasjön fick in fler kritiska yttranden än något annat ärende i Solna stads historia.

- Politikerna har inte medborgarnas stöd i sin vilja att förstöra Råstasjön, säger Rudberg. Nu måste våra folkvalda respektera folkets vilja - annars kommer det stå dem dyrt i kommunvalet i höst.

Redan nu på onsdag 2 april har Solnas befolkning en möjlighet att säga sin mening till politikerna. Då arrangerar Nätverket Rädda Råstasjön en offentlig hearing i Solna stadshus klockan 18:30, med frågestund och debatt mellan medborgare och politiker. Samtliga partier i kommunfullmäktige har tackat ja till att närvara.

Leo Rudberg,
organisatör av demonstrationen,
Nätverket Rädda Råstasjön
leo.rudberg@gmail.com

• råstasjön
  • råsta
  • solna
  • sundbyberg
  • fältbiologerna
  • demonstration
  • aktion
  • skog
  • natur
  • naturskydd

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.