Höstlovspremiär för nya turen om Gruvfrun

Falu Gruva bjuder in till ett spännande och lärorikt höstlov med fullspäckat program både ovan och under jord. En nyhet är den helt nya visningen ”I Gruvfruns spår”, en spännande gruvtur för barn, som har premiär på höstlovet.

Ovan jord

Gruvmuseet, som ligger intill dagbrottet Stora Stöten, är Sveriges äldsta tekniska museum. Som besökare får du göra en spännande, interaktiv tidsresa som sträcker sig över Falu Gruvas tusenåriga historia. Du får prova på livet nere i gruvan: klättra på en gruvstege, ta tunnan ner i schaktet och kolla om du klarar att lyfta den tunga malmbåren som användes nere i gruvan.

Under jord

Utöver ordinarie visningar och den populära skrock- och sägenturen för barn från tre år är det premiär för den spännande, dramatiserade turen ”I Gruvfruns spår”. Nere i gruvans mörker får du som är åtta år eller äldre höra berättelsen om Gruvfrun – och vad som kunde hända den som inte höll sig väl med henne. Håll utkik! Det kan hända att hon dyker upp någonstans längs vägen.

”I Gruvfruns spår” har premiär den 28 oktober.

Falu Gruva har öppet dagligen 11-16 under hela höstlovet (28 oktober-5 november).

Pressvisning av nya gruvturen ”I Gruvfruns spår”

Torsdag den 26 oktober kl. 10.00

Samling vid anfarten till gruvan. OBS: Föranmälan till johanna.nybelius@falugruva.se

Kontakt: Museipedagog Johanna Nybelius, 076-677 36 46