Falun toppar Sport & affärers kommunrankning 2014

Sport & affärers kommunrankning över Sveriges främsta idrottskommuner består av fyra olika listor. Falun placerar sig på en andra plats över Sveriges främsta breddidrottskommuner och på en 6:e plats på den så kallade huvudlistan där de 25 främsta idrottskommunerna i Sverige koras.

Motiveringen till 6:e platsen lyder:
Falun har Sveriges bästa och bredaste anläggningar för elit-, ungdoms- och motionsidrott på Lugnet. Både för inom och utomhusbehov. Destinationsmarknadsföringen handlar mycket om att marknadsföra träningsläger, företags- och studentidrotter. Speciell satsning på IBF Falun görs (innebandy). Har genomfört SM-veckan (vinter) 2013 och satsar nu på VM i längdskidåkning 2015. Ett event som sannolikt kommer att visa ett större underskott beroende på nödvändiga infrastrukturinvesteringar. Genomför årliga mindre event inom ett femtontal idrotter. Har en begränsad eventstrategi och mäter inte kontinuerligt TTO-intäkterna från eventen. Mer ofta mediabevakningen. Det idrottspolitiska programmet utgör en del av kommunens tillväxtprogram.

Breddidrottsstödet genomsnittligt. Bra på motions- och spontanidrottsplatser, särskilt med vinterinriktning. Bra utbildningsmöjligheter för elitidrottare – Högskolan i Borlänge och Dala Sports Academy. Rankad som Sveriges femte bästa friluftskommun. Tvåa på breddlistan.