Det är i ”spejset” på Rymdtorget det händer

Det är i ”spejset” på Rymdtorget det händer

The Summer Space är projektet som just nu pågår för andra året i rad på Rymdtorget i Bergsjön. I ”Sommarspejset” möter gymnasieungdomar, mastersstudenter och företag varandra. Tillsammans utbyter de erfarenheter som bidrar till att skapa nya samhällsvärden.

Tillsammans bestämde sig entreprenörerna Ola Ekman och Per Östling för att verifiera sin egen innovationsmodell och ”förändra världen”. Deras gemensamma erfarenheter och tankar mynnade ut i The ( ) Space – mellanrummet (spejset) mellan människor och organisationer där nya värden blir till.

– Nya värden skapas genom att människor med helt olika kompetens och bakgrund träffas, utbyter erfarenheter och bidrar till innovation och hållbar tillväxt, säger Ola Ekman.

Till sin hjälp har projektledarna fyra mastersstudenter och ett antal företagspartners, däribland Familjebostäder.

– Projektet har attraherat många spännande företag till Bergsjön och erbjuder ett fantastiskt sommarjobb till ungdomar. De får utföra betydelsefulla uppdrag och odla värdefulla kontakter med högskola och näringsliv. Min förhoppning är att ungdomarna får upp ögonen för högskolestudier och att de ser Familjebostäder som en attraktiv framtida arbetsgivare, säger Tobias Johansson, distriktschef i Nordost på Familjebostäder.

Ur Familjebostäders synvinkel bidrar ungdomarna med många nya idéer till företaget som, enligt Tobias Johansson, används i framtida projektutveckling.

Edenia Isaac Gala’n, 18 år från Kuba är en av årets drivna gymnasieungdomar i The Summer Space. Hon har bott åtta månader i Sverige och läser just nu introduktionsprogrammet i språk på Angeredsgymnasiet.

– Jag såg annonsen om The Summer Space i skolan och tyckte det verkade väldigt intressant. Sedan fick jag komma på intervju. Det var väldigt nervöst eftersom jag inte varit på intervju på svenska förut, men det gick ju bra, säger hon och ler.

Edenia Isaac Gala’n visste inte exakt vad hon skulle förvänta sig av projektet men hon ville lära sig mer om hur svenska företag och det svenska samhället fungerar.

– Jag har redan lärt mig mycket om att ta fram idéer och jag har fått träffa så många människor och företag. Jag har fått en bra inblick i olika verksamheter och om hur saker fungerar i det svenska samhället, säger hon.

Med all ny inspiration har hon inte bara tagit fram idéer till Bergsjön, hon har också fått idéer om vad hon själv vill göra i framtiden.

– Jag vill studera till ingenjör inom innovation, säger hon och ser målinriktad ut.