Knut Alstam och Thea Novak höstlovsjobbar hor Familjebostäder i Kungsladugård

Feriejobb utomhus på höstlovet

Under höstlovet har Familjebostäder tagit emot närmare 40 skolungdomar som har fått hjälpa till med fastighetsskötsel och utemiljö runt om i några av våra områden.

Tillsammans med Göteborgs Stad har vi kunnat erbjuda ungdomarna höstlovsjobb på Donsö och Styrsö, i Kungsladugård, Bergsjön och Tynnered. Arbetsuppgifterna varierar mellan att ta hand om utemöbler, sköta planteringar och kratta höstlöv. Tillsammans med sina handledare har ungdomarna gjort stor nytta och lärt sig nya saker och träffat både kollegor och hyresgäster. För några är detta deras första jobb medan andra har varit med förut.

- Jag har jobbat på påsklovet och sommarlovet förut, på äldreboende och skola, berättar Jonathan Rajwan, som till vardags läser samhällsprogrammet på gymnasiet.

Tillsammans med Thea Novak och Knut Alstam, tillbringar han en av sina jobbdagar vid Klippan i Kungsladugård med att räfsa och blåsa löv. Här finns flera stora träd som snabbt fäller sina gula löv över gården, dessa kalla höstdagar.

- Det är lite slitsamt men skönt att få det gjort, säger Jonathan som drömmer om att jobba inomhus i värmen i framtiden, kanske som bibliotekarie.

Här i Kungsladugård handleder miljövärdarna ungdomarna, som alla bor i närområdet.

- Det är ett kul gäng här och de verkar ha bra gemenskap, säger Thea Novak, som läser naturvetenskapligt program och drömmer om att läsa medicin eller kanske jobba som brandman.

- Det är mysigt att få göra fint på gårdarna.

Knut Alstam tycker inte att något har varit tråkigt under veckan när han hunnit hjälpa till med att ta undan utemöbler, plantera växter och kratta löv.

- Det är kul med lövblås, säger Knut som annars pluggar bild och media på gymnasiet och gör sitt första feriejobb på Familjebostäder.

Vill du veta mer om Familjebostäders höstlovsjobb, kontakta gärna Annika Berntsson, utvecklingsstrateg på Familjebostäder annika.berntsson@familjebostader.se0730333389