Fler äldre kan bo tryggt och socialt hos Familjebostäder

Fler äldre kan bo tryggt och socialt hos Familjebostäder

Snart kan ytterligare 85 hyresgäster omfattas av Familjebostäders trygghetsboende. Här bor man i sin vanliga lägenhet men har tillgång till smarta lösningar för att förbättra tryggheten och bekvämligheten i lägenheten. Det nya trygghetsboendet planeras i Högsbo på Bankogatan.

Trygghetsboende ger den som är 70 år eller äldre möjlighet att bo i en vanlig bostad, men med större gemenskap och trygghet. Lägenheterna trygghetsanpassas med exempelvis elektroniskt dörröga, automatisk spisvakt och stödhandtag. Själva hjärtat är den gemensamma aktivitetslokalen. Hit kan de boende gå för att umgås, laga mat eller hitta på saker tillsammans. Ofta finns det en trygghetsvärd på plats som hjälper till.

På måndagen beslutade fastighetsnämnden att godkänna Familjebostäders ansökan om trygghetsboende på Bankogatan 3-13. Det innebär att vi nu kan färdigställa en aktivitetslokal på Bankogatan 5 och erbjuda trygghetsboende för 85 hyresgäster i området. Från måndag 3 oktober finns en trygghetsvärd, anställd av stadsdelsförvaltningen, på plats för att arbeta med verksamheten.

- Området runt Bankogatan är plant och lättillgängligt. Ett utmärkt område för trygghetsboende, som ökar möjligheten att bo kvar hemma längre. Nu ska vi tillsammans med de som bor i området utforma aktivitetslokalen och planera aktiviteter utifrån de önskemål som finns, säger Annika Berntsson, boutvecklare på Familjebostäder.
- I Kortedala har vi sedan tidigare ett trygghetsboende där man målar, bakar och umgås tillsammans. Många mysiga stunder och glada skratt utmärker trygghetsboendet som de boende själva har döpt till Bubbel och babbel.

Det finns ingen särskild kö till Familjebostäders trygghetsboenden utan lägenheterna söks på vanligt sätt via Boplats.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna Annika Berntsson, boutvecklare på Familjebostäder 031-731 6794