Konst skapad av sommarungdomar

Fullt med sommarungdomar i våra områden

Under sommaren välkomnar Familjebostäder fler än 470 sommarungdomar, vilket är mer än någonsin tidigare. Arbetsuppgifterna varierar från staketmålning till demokratiarbete och entreprenörskap.

Familjebostäder har lång erfarenhet av att erbjuda många sommarjobb för ungdomar i Göteborg. Feriejobben som erbjuds i samarbete med Göteborgs Stad ger ungdomarna erfarenheter, något att skriva på sitt cv och en språngbräda ut i arbetslivet.

- Ungdomarna bidrar med värdefulla insatser i alla våra områden och allra flest sommarungdomar finns i Tynnered och Bergsjön. De lär känna varandra, området och skapar en fin stämning när de samtidigt gör fint både inomhus och utomhus. De skapar också aktiviteter för stora och små hyresgäster, berättar Annika Berntsson, boendeutvecklare på Familjebostäder.

Ungdomarna jobbar tre veckor var. Några av dem jobbar med förvaltning och utemiljö och att göra fint i området, exempelvis genom att slipa och måla bänkar, plocka skräp och rensa ogräs. Andra ungdomar jobbar med områdesutveckling med arbetsområden som demokrati, miljöfrågor, entreprenörskap och aktiviteter.

Vill du veta mer om sommarungdomar i våra områden, kontakta gärna Annika Berntsson, boendeutvecklare på Familjebostäder annika.berntsson@familjebostader.se 0730333389