Kortedala 70 år  foto: Krister Engström
Kortedala 70 år foto: Krister Engström

Kortedala 70 år

Under hösten firar vi att stadsdelen Kortedala fyller 70 år. Stadsvandring, miljöskola och andra trevliga träffar med kaffe, mat och popcorn är exempel på aktiviteter som vi genomför tillsammans med våra hyresgäster. Den 14 och 15 september bjuder vi in till öppen workshop för att bygga odlingslådor och växtklätterstöd till den nya pergolan vid Kalendervägen 52.

Kortedalas framväxt på 50-talet
Det svenska folkhemmet växte fram ur ekonomisk kris, låg bostadsstandard och oroliga tider. Med bättre bostäder skulle välståndet öka, fler barn födas, arbetslösheten sjunka och folk skulle bli friskare. Familjebostäder förvaltar idag folkhemshus bland annat i Kortedala.

Områden där allt fanns samlat växte på femtiotalet till trygga stadsdelar med bostäder, centrum, serviceinrättningar, butiker och ett eget torg. Flerfamiljshusen blev en effektiv lösning på trångboddhet och bostadsbrist. En stor mängd tegelhus byggdes - med välplanerade lägenheter där allt hade räknats fram i förväg - kring gårdar med stora öppna ytor bland berg och träd. Många lämnade enrumslägenheter utan badrum och centralvärme för att bosätta sig i tvåor eller treor där man slapp elda i fotogenkaminer och kunde förvara matvaror i kylskåp.

Det fanns bland annat en trångboddhetsnorm: max två boende per rum, förutom krav på solljus. Avstånd, mått och placeringar i köket byggde på forskning och mätningar. Två rum och kök med matvrå var en typisk familjelägenhet med moderniteter som eget badrum, varmvatten i kranen, sopnedkast på svalen och tvättstuga i källaren. Förvaringen var skräddarsydd för linne, kläder och städmaterial.

Våra hus
Familjebostäders hus i Kortedala finns på Kalendervägen, Petrifängsgatan, Sjusovaregatan, Vårmånadsgatan och Östra Midvintersgatan.

Området ligger på en höjd, omgivet av skog. De flesta husen går i typisk 1950-talsstil med tre våningar, balkonger och röda, bruna eller gula tegelfasader. På Kalendervägen finns några högre punkthus som lockar med imponerande utsikt från inglasade balkonger. Här finns generöst med grönområden. Kortedala Torg med butiker, restauranger och service ligger på promenadavstånd.

Varför heter det Kortedala?
Det sägs att namnet Kortedala kommer av det torp som låg strax söder om korsningen av Runstavsgatan och Minutgatan, och omtalas första gången 1827 då det skrevs Korta dahlen. Betydelsen sägs vara just den korta dalen i motsats till den närbelägna Djupedalen.

Gatunamnen i Kortedala är på olika sätt förknippade med tideräkning och kalendrar, som exempelvis Tideräkningsgatan, Kalendervägen och Halvsekelsgatan.