Så här kan området kring Merkuriusgatan komma att se ut. Pilen visar mötesplatsen.

Merkuriusgatan med både natur och kultur

Kring Merkuriusgatan i Bergsjön ska det byggas flera hundra nya bostäder och ett nytt kulturhus. Inom ramen för BoStad2021 bygger Familjebostäder ett nittiotal av lägenheterna varav 12 lägenheter för unga vuxna utifrån ett samarbete med jagvillhabostad.nu.

Mellan Tellusgatan och Bergsjövägen planeras ett nytt bostadsområde med omkring 400 bostäder. Det blir både hyresrätter och bostadsrätter i olika storlekar. Vid Merkuriusgatan finns både natur och kultur – ett stenkast härifrån kommer Bergsjöns nya kulturhus att ligga.

- I samband med att vi ska bygga här vill vi skapa en mötesplats i området. Nu har alla som vill chansen att påverka hur mötesplatsen ska utformas, berättar Karin Jaxmark, marknadsstrateg på Familjebostäder.

Personal från Egnahemsbolaget, Park- och naturförvaltningen och Familjebostäder finns på plats i köpcentret vid Rymdtorget för att diskutera mötesplatsen torsdag 21/9 och fredag 22/9 kl 15-18.

Vi som kommer att bygga i området kring Merkuriusgatan är HP Boendeutveckling, Egnahemsbolaget och Familjebostäder. Park- och Naturförvaltningen utvecklar mötesplatsen.

Vill du veta mer, kontakta gärna  Karin Jaxmark, marknadsstrateg Familjebostäder 0722 014829 karin.jaxmark@familjebostader.se

BoStad2021är ett samverkansprojekt mellan olika byggaktörer och Göteborgs Stad som innebär att 7000 nya bostäder, utöver det ordinarie bostadsbyggandet, ska vara färdigställda till och med år 2021. Satsningen ingår i Göteborgs 400-årsjubileum med målet att göra Göteborg till en ännu bättre stad.